Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 juli 2018 21:00
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bensinprisen gjorde et byks like før helgen og er nå rekordhøy i Norge. Analytikerne tror prisen vil fortsette å stige.

Veiledende literpris på bensin fra den største kjeden, Circle K, er nå 16 kroner og 70 øre. Prisen har dermed økt med om lag en krone på et halvt år, ifølge NRK.

Norge har nå den fjerde dyreste bensinprisen i verden etter Sierra Leone, Hongkong og Island.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Circle K er årsaken til de høye oljeprisene sammensatt. Det er internasjonale forhold som presser prisene opp.

– Det er flere samtidige årsaker til at prisene øker, som høy dollarkurs og høy oljepris. Det er også internasjonal etterspørsel etter drivstoff nå, sier Heldaas.

Prisen per oljefat er for tiden om lag 80 dollar fatet. Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets tror prisen vil stige til 100 dollar fatet.

– Jeg tror det blir en prisoppgang videre utover høsten. Særlig dersom Libya fortsetter med å slite. Da kan vi få priser til 100 dollar fatet. Dersom Libya kommer tilbake, så tror jeg at vi vil få priser på 80–90 dollar fatet, sier Kjus.

Med en pris på 100 dollar fatet, vil bensinprisen følge etter til et nivå godt over 17 kroner literen.

– Da vil pumpeprisen stige med ytterligere 1-1,5 kroner, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse