Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 juli 2018 12:10
Del på Facebook
Konsernsjef Peter A. Ruzicka presenterte Orklas resultat for andre kvartal fredag, og tok et kraftig oppgjør med sukkeravgiften. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Konsernsjef Peter A. Ruzicka presenterte Orklas resultat for andre kvartal fredag, og tok et kraftig oppgjør med sukkeravgiften. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Merkevare-giganten Orkla fikk et bedret resultat i andre kvartal, men selger mindre i Skandinavia – særlig i Norge etter innføringen av sukkeravgiften.

Konsernet hadde et resultat før skatt på rundt 1,1 milliarder kroner i årets andre kvartal, mot snaut 1 milliard i samme periode i fjor. Det justerte driftsresultatet økte også. Driftsinntektene ble drøyt 10 milliarder kroner, en økning fra 9,8 milliarder kroner i tilsvarende periode i fjor.

Det var fortsatt god vekst i Finland og Sentral-Europa. Salgsutviklingen i Norge var imidlertid svakere enn i fjor, blant annet som følge av økningen i sjokolade- og sukkeravgiften på 83 prosent. Flere av Orklas varekategorier har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som ifølge kvartalsrapporten har gitt lavere salg.

– Vår prioritet er å snu utviklingen i Norge, samt fortsette arbeidet med å vri porteføljen mot kategorier, salgskanaler og geografier med høyere vekst. Vi effektiviserer stadig vår vareforsyning, og i kvartalet besluttet vi å nedlegge to fabrikker i Sverige og Finland, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla eier nesten halvparten av malingsprodusenten Jotun, som hadde et vanskelig første kvartal i år. I andre kvartal hadde malingsprodusenten en salgsframgang, men fortsatt er markedssituasjonen «krevende» innen Marine Coatings, ifølge en børsmelding.

Orkla-aksjen falt fra start på Oslo Børs fredag, og ved lunsjtid hadde den hatt en nedgang på drøyt 5 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet for flytting av fergeleiet ut av sentrum i Molde er all trafikken som kommer fra fergene ved hvert anløp. ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 14 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse