Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 august 2018 20:01
Del på Facebook
Rekkevidden er fortsatt en viktig årsak til at folk ikke velger elbil. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Rekkevidden er fortsatt en viktig årsak til at folk ikke velger elbil. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En undersøkelse gjort av Kantar TNS på vegne av bilselskapet Møller Mobility Group har sett på årsakene til at mange ikke velger elbil.

– Det undersøkelsen viser, er at mange av dem som ikke kjører elbil i dag, heller ikke er klare for å velge elbil neste gang de kjøper bil, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen, ett av merkene Møller importerer.

Hun mener det er to viktige årsaker til dette. Usikkerhet rundt selve produktet er den ene. Her er det særlig rekkevidde og bilstørrelse som skaper tvil hos kjøperne. Ankepunktene har vært til stede like lenge som elbilene har eksistert i det norske bilmarkedet.

50,8 prosent av de spurte sier at kort rekkevidde er den viktigste grunnen til at de ikke vil velge en elektrisk bil.

Ladeproblemer
Svanes mener produsentene er på vei til å løse dette med de bilene som er på vei ut markedet fremover. Hun mener rekkevidde, størrelse, pris og andre sentrale elementer ikke blir faktorer å regne med for elbilene som er ventet de kommende årene.

– Dette blir ikke noe hinder på veien mot 2025, snarere tvert imot.

Stortinget har vedtatt at det fra 2025 kun skal selges utslippsfrie i Norge.

Det andre problemområdet er usikkerhet rundt ladeinfrastruktur og hvor lenge dagens insentiver vil vare.

– Dette er ikke noe bransjen kan løse på egen hånd. Her må myndighetene på banen, ved å skape forutsigbarhet rundt insentivene, sier Svanes.

Hun mener det aller viktigste er at tilgangen til lading utvikles i takt med elbilsalget.

– Det er en stor jobb, der relevante myndigheter og vi som bransje må dra lasset sammen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 20 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 21 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse