Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 september 2018 21:04
Del på Facebook
Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ett år etter innføringen har norske bankkunder plassert aksjefond verd 61 milliarder kroner på aksjesparekontoer.

Det er Verdipapirfondenes forening (VFF) som har undersøkt hvor mange aksjesparekontoer for aksjefond som er opprettet siden ordningen ble innført i fjor. Ved utgangen av juni var det opprettet 338.000 kontoer for aksjesparing, en økning på 75.000 fra nyttår. Totalt var det plassert 61,4 milliarder kroner på disse kontoene.

Ved nyttår går overgangsordningen ut ved at man kan flytte eksisterende midler inn på aksjesparekontoen uten å måtte betale skatt på opparbeidet gevinst. I VFF oppfordrer de nå fondssparere til benytte muligheten så snart som mulig.

– Overføring av midler kan nemlig ta litt tid om alle venter med å flytte til fristen nærmer seg, sier administrerende direktør Bernt S. Zakariassen i Verdipapirfondenes forening.

Det er bare aksjer og aksjefond med en aksjeandel over 80 prosent som kan være på en aksjesparekonto. Det betyr at kombinasjonsfond og rentefond holdes utenfor ordningen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse