Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
24 oktober 2018 19:44
Del på Facebook
Prinsippmodell over rundkjøring i flyplasskrysset i Kristiansund. Illustrasjon: Statens vegvesen
Prinsippmodell over rundkjøring i flyplasskrysset i Kristiansund. Illustrasjon: Statens vegvesen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har sporadisk fulgt utbyggingen av flyplasskrysset med bilder i vår faste bildespalte, «Dagens bilde».

Postene (1 og 2) som omhandler det nye flyplasskrysset har skapt debatt på Facebook, og det er tydelig at det er sterke meninger blant folk om hvordan flyplasskrysset har blitt utformet.

Mange mener at rundkjøringen blir for liten og at den dermed vil være en flaskehals for hovedtrafikken inn og ut av byen. Mens andre mener dette blir en flott løsning for å bedre på de trafikale utfordringene vi kjenner fra tidligere i dette krysset.

– Fremdeles bare ett kjørefelt, så når det kommer kø ned fra flyplassen og noen skal til byen å andre til Frei, så må de stå i samme køa! Da blir det ikke mye flyt i trafikken, skriver Roger Dragseth på Facebook.

Dårlig utnyttet

Andre mener at plassen er for dårlig utnyttet og man burde tenkt mer helhet i planleggingen slik at krysset har fått utvidet funksjon enn å bare være et «flyplasskryss».

– Det eneste som mangler er en fjerde arm som forbinder Omagata til rundkjøringen. Da kunne det blitt mer balanse i kjøreflyten, skriver Svein Thorsø på Facebook.

Mange mener at den midlertidige ekstraveien som benyttes som avlastningsvei mens byggearbeidet foregår, burde vært en del av den ferdige trafikkmaskinen slik at trafikk på riksvei 70 ut av byen hadde fått bedre flyt.

– De bør beholde den ekstraveien som nå fungerer mens de bygger selve rundkjøringa, det ville gi bedre flyt og avlastning i rushtid ut av byen, samt kan bli forlengelse-avlegger for vei direkte til/fra Monges plass/Biltema og Vikan, skriver Bjørn Arild Ovesen.

Bedre trafikkavvikling

Hensikten med rundkjøringen i flyplasskrysset er å få en bedre trafikkavvikling for av- og påkjøring og bedre trafikkflyt for trafikk som kjører inn og ut på riksvei 70 og fylkesvei 681 Flyplassveien. Arbeidet er finansiert av staten og har en prislapp på 26,5 millioner kroner. Arbeidet ble påbegynt vinteren 2017.

– Hvis alt går etter planen skal det legges topplag med asfalt onsdag formiddag 31. oktober, og onsdag kveld kommer veimerkingen på plass, sier Johnny Skår til KSU.NO.

I løpet av uken kommer også skilting og annen merking på plass.

– Hvis alt går som planlagt vil det bli satt trafikk på det nye anlegget 9. november 2018 klokken 13, sier Skår.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse