Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
24 oktober 2018 19:44
Del på Facebook
Prinsippmodell over rundkjøring i flyplasskrysset i Kristiansund. Illustrasjon: Statens vegvesen
Prinsippmodell over rundkjøring i flyplasskrysset i Kristiansund. Illustrasjon: Statens vegvesen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har sporadisk fulgt utbyggingen av flyplasskrysset med bilder i vår faste bildespalte, «Dagens bilde».

Postene (1 og 2) som omhandler det nye flyplasskrysset har skapt debatt på Facebook, og det er tydelig at det er sterke meninger blant folk om hvordan flyplasskrysset har blitt utformet.

Mange mener at rundkjøringen blir for liten og at den dermed vil være en flaskehals for hovedtrafikken inn og ut av byen. Mens andre mener dette blir en flott løsning for å bedre på de trafikale utfordringene vi kjenner fra tidligere i dette krysset.

– Fremdeles bare ett kjørefelt, så når det kommer kø ned fra flyplassen og noen skal til byen å andre til Frei, så må de stå i samme køa! Da blir det ikke mye flyt i trafikken, skriver Roger Dragseth på Facebook.

Dårlig utnyttet

Andre mener at plassen er for dårlig utnyttet og man burde tenkt mer helhet i planleggingen slik at krysset har fått utvidet funksjon enn å bare være et «flyplasskryss».

– Det eneste som mangler er en fjerde arm som forbinder Omagata til rundkjøringen. Da kunne det blitt mer balanse i kjøreflyten, skriver Svein Thorsø på Facebook.

Mange mener at den midlertidige ekstraveien som benyttes som avlastningsvei mens byggearbeidet foregår, burde vært en del av den ferdige trafikkmaskinen slik at trafikk på riksvei 70 ut av byen hadde fått bedre flyt.

– De bør beholde den ekstraveien som nå fungerer mens de bygger selve rundkjøringa, det ville gi bedre flyt og avlastning i rushtid ut av byen, samt kan bli forlengelse-avlegger for vei direkte til/fra Monges plass/Biltema og Vikan, skriver Bjørn Arild Ovesen.

Bedre trafikkavvikling

Hensikten med rundkjøringen i flyplasskrysset er å få en bedre trafikkavvikling for av- og påkjøring og bedre trafikkflyt for trafikk som kjører inn og ut på riksvei 70 og fylkesvei 681 Flyplassveien. Arbeidet er finansiert av staten og har en prislapp på 26,5 millioner kroner. Arbeidet ble påbegynt vinteren 2017.

– Hvis alt går etter planen skal det legges topplag med asfalt onsdag formiddag 31. oktober, og onsdag kveld kommer veimerkingen på plass, sier Johnny Skår til KSU.NO.

I løpet av uken kommer også skilting og annen merking på plass.

– Hvis alt går som planlagt vil det bli satt trafikk på det nye anlegget 9. november 2018 klokken 13, sier Skår.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 23 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse