Vi har sporadisk fulgt utbyggingen av flyplasskrysset med bilder i vår faste bildespalte, «Dagens bilde».
Postene (1 og 2) som omhandler det nye flyplasskrysset har skapt debatt på Facebook, og det er tydelig at det er sterke meninger blant folk om hvordan flyplasskrysset har blitt utformet.
Mange mener at rundkjøringen blir for liten og at den dermed vil være en flaskehals for hovedtrafikken inn og ut av byen. Mens andre mener dette blir en flott løsning for å bedre på de trafikale utfordringene vi kjenner fra tidligere i dette krysset.
– Fremdeles bare ett kjørefelt, så når det kommer kø ned fra flyplassen og noen skal til byen å andre til Frei, så må de stå i samme køa! Da blir det ikke mye flyt i trafikken, skriver Roger Dragseth på Facebook.
Dårlig utnyttet
Andre mener at plassen er for dårlig utnyttet og man burde tenkt mer helhet i planleggingen slik at krysset har fått utvidet funksjon enn å bare være et «flyplasskryss».
– Det eneste som mangler er en fjerde arm som forbinder Omagata til rundkjøringen. Da kunne det blitt mer balanse i kjøreflyten, skriver Svein Thorsø på Facebook.
Mange mener at den midlertidige ekstraveien som benyttes som avlastningsvei mens byggearbeidet foregår, burde vært en del av den ferdige trafikkmaskinen slik at trafikk på riksvei 70 ut av byen hadde fått bedre flyt.
– De bør beholde den ekstraveien som nå fungerer mens de bygger selve rundkjøringa, det ville gi bedre flyt og avlastning i rushtid ut av byen, samt kan bli forlengelse-avlegger for vei direkte til/fra Monges plass/Biltema og Vikan, skriver Bjørn Arild Ovesen.
Bedre trafikkavvikling
Hensikten med rundkjøringen i flyplasskrysset er å få en bedre trafikkavvikling for av- og påkjøring og bedre trafikkflyt for trafikk som kjører inn og ut på riksvei 70 og fylkesvei 681 Flyplassveien. Arbeidet er finansiert av staten og har en prislapp på 26,5 millioner kroner. Arbeidet ble påbegynt vinteren 2017.
– Hvis alt går etter planen skal det legges topplag med asfalt onsdag formiddag 31. oktober, og onsdag kveld kommer veimerkingen på plass, sier Johnny Skår til KSU.NO.
I løpet av uken kommer også skilting og annen merking på plass.
– Hvis alt går som planlagt vil det bli satt trafikk på det nye anlegget 9. november 2018 klokken 13, sier Skår.