Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 november 2018 13:16
Del på Facebook
Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson Rigmor Aasrud og leder Jonas Gahr Støre legger fram sitt alternative budsjett i Stortinget. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson Rigmor Aasrud og leder Jonas Gahr Støre legger fram sitt alternative budsjett i Stortinget. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeiderpartiet etterlyser CO2-fondet næringslivet ønsker seg til grønn transport og legger 700 millioner kroner i potten.

Partileder Jonas Gahr Støre løftet fram forslaget da Arbeiderpartiets la fram sitt alternative statsbudsjett tirsdag.

– Dette er omtalt i Jeløy-erklæringen, Høyre og Venstre har sagt at de er tilhengere av det, men jeg mener de bruker for lang tid på å komme i gang. Vi viser at det er mulig å fylle opp og komme i gang fra 2019, sier han til NTB, og gjør det klart at han har håp om at det kan være mulig å få stortingsflertallet med seg.

Arbeiderpartiet vil finansiere fondet delvis ved å hente 395 millioner kroner som regjeringen har satt av til Enova, samt 305 millioner kroner i «friske penger».

Ordningen innebærer at næringslivet inngår en forpliktende avtale med myndighetene for å kutte utslippene fra transport. Til gjengjeld skal bedriftene som er med slippe å betale CO2-avgift.

Regjeringen foreslo i statsbudsjettet å legge ordningen til Enova, og vil ikke slå av på CO2-avgiften, noe som har skuffet NHO.

Sammen med sitt alternative statsbudsjett la Arbeiderpartiet fram et klimautslippsbudsjett, der partiet foreslår å kutte 19.25 tonn CO2 i ikke-kvotepliktig sektor i perioden 2021–2030.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse