Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 november 2018 10:14
Del på Facebook
Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil ha en dynastiskatt for de rikeste. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil ha en dynastiskatt for de rikeste. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I sitt aller første helhetlige statsbudsjett foreslår partiet Rødt å øke skatter og avgifter med 39 milliarder kroner i 2020. De med mest, skal rammes hardest.

– Alle snakker om de økte forskjellene, men veldig få gjør noe med det, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til Politisk kvarter på NRK. Rødt legger fram sitt alternative statsbudsjett fredag formiddag.

Moxnes viser til at med deres skatteopplegg vil nivået på skattene være omtrent det samme som da de rødgrønne styrte under Jens Stoltenberg.

Den progressive skatteøkningen vil gjelde alle som tjener over 600.000 kroner. De med inntekt opp til én million bør betale 4.400 mer i skatt, ifølge Rødt, mens de som tjener mellom 2 millioner og 1 milliard bør få en økning på 135.600 kroner i snitt.

I tillegg foreslår partiet et nytt trinn i formuesskatten for de med formue på over 10 millioner kroner.

Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen mener det er mulig å reversere regjeringens skattelettelser. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixRødt-nestleder Marie Sneve Martinussen mener det er mulig å reversere regjeringens skattelettelser. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Det vil gi en økning på inntektssiden på 27 milliarder kroner i 2019, som stiger til drøyt 37 milliarder i 2020. Pengene vil partiet blant annet bruke på en kostbar tannhelsereform og økt barnetrygd, samt å øke overføringene til kommunene.

Samtidig vil partiet kutte 1 milliard i momsen, skriver Klassekampen.

– Det har vært viktig for oss å vise at det er mulig å reversere de skattelettene som regjeringen har gitt, sier Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen.

I tillegg foreslår partiet en økning i avgiftene, først og fremst økt CO2-avgift, på 1,4 milliarder kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse