Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
16 november 2018 11:51
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Synder man ved å kjøre på rødt lys eller ikke overholder vikeplikten, kan det koste deg dyrt.

Det kan koste opp mot 7.000 kroner om man kjører på rødt lys eller ikke overholder vikeplikten.

Naturlig nok er det uvettig kjøring som fører til de største bøtene. For eksempel hvis man kjører med for kort avstand til bilen foran eller foretar en uvettig forbikjøring.

Her er et lite utdrag av hva noen lovbrudd koster:

Kjøring på rødt lys 6800 kr
Kjøring med for kort avstand til kjøretøyet foran 6800 kr
Ulovlig forbikjøring 6800 kr
Brudd på vikeplikt 6800 kr
Kjøring i strid med skilt om kjøreforbud eller kjørepåbud (f. eks. kjøre mot kjøreretningen eller i kollektivfelt) 5500 kr
Kjøre i/over sperreområder og sperrelinjer 4200 kr
Feil på lys eller feil bruk av lys 2600 kr
Dårlig sikt 2600 kr
Kjøring med for mange passasjerer 2600 kr
Mangler kjennemerker 2600 kr
Manglende sikring av passasjerer under 15 år 2300 kr
Feil bruk av mobiltelefon 1650 kr
Manglende sikring av passasjerer over 15 år 1500 kr
Ulovlig kjøring med piggdekk (utenom sesong) 1000 kr
Feilparkering, ulovlig parkering 900 kr
Kjøring med dekk med for liten mønsterdybde 750 kr pr dekk
Ekstra gebyr ved bruk av piggdekk i byer med ekstra piggdekkavgift uten at gebyr er betalt 750 kr
Mangler førerkort, vognkort, varseltrekant under kjøring 500 kr

Se hele forskriften på Lovdata.

(Kilde: Motor)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse