Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 november 2018 12:13
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB Scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB Scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nettavisene styrker sin posisjon som nordmenns viktigste kilde til nyheter. Et flertall i befolkningen oppgir at de leser to eller flere nettaviser daglig.

Eldre leser flere nettaviser om dagen enn de yngste. Selv om nettavisene styrker seg som nyhetskilde, så er abonnement på aviser og nettaviser på sjuendeplass over vanligste abonnementene norske husstander oppgir å betale for.

Det kommer fram i Deloittes årlige medieundersøkelse , som omhandler norske forbrukeres medievaner. Undersøkelsen er gjennomført for sjette gang i år.

Flere sier de vil betale
Mens nettavisene blir en viktigere nyhetskilde for nordmenn, øker også betalingsvilligheten. 17 prosent oppgir at de er villige til å betale for nyheter på nett i 2018 – det er 10 prosentpoeng mer enn i 2014.

– Det er faktisk en ganske stor økning, og betalingsvilligheten i Norge for digitale nyheter generelt er relativt unikt i Europa. Mediebransjen har klart å venne brukerne til å begynne å betale, sier Joachim Gullaksen, partner i Deloitte Norge.

De spurte oppgir at betalingsvilligheten er størst for innenriks (57 prosent), siste nytt (53 prosent) og utenriks (50 prosent). Helse, kunst og kultur, og underholdning og sladder er det færrest er villige til å betale for.

Samtidig kommer det fram at nordmenn er mindre aktive i sosiale medier enn før. Vi stoler mindre på innhold i de sosiale kanalene, og vi liker, deler og kommenterer mindre i sosiale medier enn tidligere

Totalt for alle aldersgrupper er den tredje hyppigste aktiviteten i sosiale medier «få nyhetsoppdateringer» (54 prosent) – etter «sende meldinger» (58 prosent) og «lese innlegg fra venner» (66 prosent).

Viktig for ungdom
Sosiale medier er nå den viktigste nyhetskilden for ungdom mellom 14 og 20 år i 2018.

82 prosent av de yngste sjekker sosiale medier daglig, mens 40 prosent av de eldste gjør det samme. 57 prosent oppgir at de oppdager falske nyheter ofte eller av og til, men av disse igjen er det bare 16 prosent som rapporterer det. Halvparten stoler ikke på innhold distribuert i sosiale medier, inkludert nyheter.

– Det ser ut som om vi trekker oss noe tilbake fra aktiv deltakelse på sosiale medier, selv om vi fremdeles er til stede, sier Gullaksen.

2.021 nordmenn har svart på undersøkelsen på nett i 2018. Undersøkelsen er utført av YouGov.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøNår bompengeproposisjonen eventuelt skal leggast fram fram for Stortinget må grunnlaget vere presist basert på oppdaterte kostnadstall.Så vil nok Stortinget ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår blir det tvingende nødvendig å oppdatere en KS2-rapport fra mars 2023 på grunn av prisendringer?I sammenligning med null-alternativet; når ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg har sagt at KS2 må oppdaterast for endring av kostnadsnivået i prosjektet der KS2 rapporten frå 2023 er etter ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse