Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2018 20:36
Del på Facebook
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Greenpeace er imot hogging av skip på strender i Sørøst-Asia. Likevel har miljøorganisasjonen godkjent at deres tidligere skip er sendt dit for opphogging.

– Dette er sykt pinlig, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace til Dagens Næringsliv.

Store deler av shippingnæringen velger å sende skipene til hogging på usertifiserte anlegg eller strender. Slik opphogging går også under navnet «beaching».

Gulowsen forklarer at skipet Rainbow Warrior II ble gitt til den organisasjonen Friendship i 2011 med klausul om at opphoggingen skulle skje i samråd med Greenpeace. Organisasjonen presenterte sine planer om opphogging etter avtalen. Miljøorganisasjonen godkjente så disse med en feil.

– Opphoggingen var resultat av en stor intern feil, og betyr på ingen måte at Greenpeace anerkjenner «beaching» og opphogging på slike strender som akseptabel metode for noe skip.

Skipet har tidligere deltatt i blokade mot russiske hvalfangere, protestert mot franske atomvåpen og stoppet skip som transportere kull og palmeolje. Nå befinner skipet seg på en strand i Chittagong i Bangladesh.

Verftene her har blitt anklaget for bred bruk av barnearbeid, elendige arbeidsforhold og miljøskadelige utslipp, skriver avisen.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Viktig informasjon i tåkeleggingskaoset dette. Hva angår vindkraft blir den aldri bedre enn ca 30% i effektivitetsgrad mot innstallert effekt ...
Ansgar Dypbukt 3 dager siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 11 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 11 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 11 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse