Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2018 20:36
Del på Facebook
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Greenpeace er imot hogging av skip på strender i Sørøst-Asia. Likevel har miljøorganisasjonen godkjent at deres tidligere skip er sendt dit for opphogging.

– Dette er sykt pinlig, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace til Dagens Næringsliv.

Store deler av shippingnæringen velger å sende skipene til hogging på usertifiserte anlegg eller strender. Slik opphogging går også under navnet «beaching».

Gulowsen forklarer at skipet Rainbow Warrior II ble gitt til den organisasjonen Friendship i 2011 med klausul om at opphoggingen skulle skje i samråd med Greenpeace. Organisasjonen presenterte sine planer om opphogging etter avtalen. Miljøorganisasjonen godkjente så disse med en feil.

– Opphoggingen var resultat av en stor intern feil, og betyr på ingen måte at Greenpeace anerkjenner «beaching» og opphogging på slike strender som akseptabel metode for noe skip.

Skipet har tidligere deltatt i blokade mot russiske hvalfangere, protestert mot franske atomvåpen og stoppet skip som transportere kull og palmeolje. Nå befinner skipet seg på en strand i Chittagong i Bangladesh.

Verftene her har blitt anklaget for bred bruk av barnearbeid, elendige arbeidsforhold og miljøskadelige utslipp, skriver avisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse