Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2018 20:36
Del på Facebook
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Greenpeace er imot hogging av skip på strender i Sørøst-Asia. Likevel har miljøorganisasjonen godkjent at deres tidligere skip er sendt dit for opphogging.

– Dette er sykt pinlig, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace til Dagens Næringsliv.

Store deler av shippingnæringen velger å sende skipene til hogging på usertifiserte anlegg eller strender. Slik opphogging går også under navnet «beaching».

Gulowsen forklarer at skipet Rainbow Warrior II ble gitt til den organisasjonen Friendship i 2011 med klausul om at opphoggingen skulle skje i samråd med Greenpeace. Organisasjonen presenterte sine planer om opphogging etter avtalen. Miljøorganisasjonen godkjente så disse med en feil.

– Opphoggingen var resultat av en stor intern feil, og betyr på ingen måte at Greenpeace anerkjenner «beaching» og opphogging på slike strender som akseptabel metode for noe skip.

Skipet har tidligere deltatt i blokade mot russiske hvalfangere, protestert mot franske atomvåpen og stoppet skip som transportere kull og palmeolje. Nå befinner skipet seg på en strand i Chittagong i Bangladesh.

Verftene her har blitt anklaget for bred bruk av barnearbeid, elendige arbeidsforhold og miljøskadelige utslipp, skriver avisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse