Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2018 20:36
Del på Facebook
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Tidligere Greenpeace-skip er sendt til Bangladesh for opphogging, selv om organisasjonen er uttalt motstander mot det. Leder Truls Gulowsen i Greenpeace kaller hendelsen «sykt pinlig». Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Greenpeace er imot hogging av skip på strender i Sørøst-Asia. Likevel har miljøorganisasjonen godkjent at deres tidligere skip er sendt dit for opphogging.

– Dette er sykt pinlig, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace til Dagens Næringsliv.

Store deler av shippingnæringen velger å sende skipene til hogging på usertifiserte anlegg eller strender. Slik opphogging går også under navnet «beaching».

Gulowsen forklarer at skipet Rainbow Warrior II ble gitt til den organisasjonen Friendship i 2011 med klausul om at opphoggingen skulle skje i samråd med Greenpeace. Organisasjonen presenterte sine planer om opphogging etter avtalen. Miljøorganisasjonen godkjente så disse med en feil.

– Opphoggingen var resultat av en stor intern feil, og betyr på ingen måte at Greenpeace anerkjenner «beaching» og opphogging på slike strender som akseptabel metode for noe skip.

Skipet har tidligere deltatt i blokade mot russiske hvalfangere, protestert mot franske atomvåpen og stoppet skip som transportere kull og palmeolje. Nå befinner skipet seg på en strand i Chittagong i Bangladesh.

Verftene her har blitt anklaget for bred bruk av barnearbeid, elendige arbeidsforhold og miljøskadelige utslipp, skriver avisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse