Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2018 20:59
Del på Facebook
Ungdomspartiene til Venstre og KrF krever full oljestans og en grønnere politikk når KrF gjør innmarsj i regjeringen. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Ungdomspartiene til Venstre og KrF krever full oljestans og en grønnere politikk når KrF gjør innmarsj i regjeringen. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Full stans i oljeleting og nei til alle nye konsesjoner på norsk sokkel er blant kravene til en ny regjeringsplattform fra Venstre og KrFs ungdomspartier.

– Det var mye bra om klima og miljø i den forrige regjeringsplattformen, men den rørte ikke oljesektoren i det hele tatt. Når vi nå har fått KrF inn i regjeringen er vi to partier som ønsker å fjerne oljesubsider og verne sårbare områder, sier Unge Venstres leder Sondre Hansmark til Dagbladet.

Han forventer at politikken nå vil trekke i grønn retning.

– Det ville vært veldig fornuftig å slutte å lete etter olje. Det vi driver med er gambling med egen framtid, sier han og viser til Norges 85 felt som er i produksjon på norsk sokkel i dag.

I tillegg til oljestopp ønsker ungdomspartiene en strengere definisjon av iskanten, fjerning av oljesubsidiene og et varig vern av Lofoten, Vesterålen, Senja samt Svalbard, Jan Mayen, iskanten og polarfronten, Skagerrak, Mørefeltene og kystnære områder av Finnmark.

De får ikke medhold fra Fremskrittspartiets energipolitiske talsperson, Terje Halleland.

– Det er helt uaktuelt og fullstendig utenkelig, sier han til Dagbladet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse