Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
19 november 2018 18:36
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast skribent.
Per Helge Pedersen, fast skribent.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg skjønner at fylkespolitikerne i Møre og Romsdal er under stort press i forbindelse med gigantinvesteringene til Nordøyvegen på Sunnmøre.  Selvsagt forstår jeg også folket ute på Sunnmørsøyene som ønsker fastlandsforbindelse. Men skal man bygge slike prosjekter uansett kostnader?

Når prisen på dette fylkesveisambandet blir høyere for hver gang saken er til behandling, må en ta en «time out». I 2016 var prisestimatet 3,9 milliarder kroner, men etter store kostnadssprekker er prisen nå antydet til 5,6 milliarder kroner. Med min kunnskap om den slags prosjekter tror jeg prisen på dette veianlegget blir betydelig høyere.

Forskjell på fylkesvei og Europavei 

Jeg var med å kjempe for Krifast-prosjektet i sin tid. Nå må man huske at Krifast er en del av Europaveiprosjektet E39. Krifast ga samtidig fastlandssamband til det mangedobbelte av det antall innbyggere som bor på de berørte øyene på Sunnmøre. I tillegg ga dette fastlandssamband til en by som også betjener det omliggende distrikt. Og det er tross alt forskjell på en gjennomgående Europavei og en fylkesvei. Krifast er nemlig noe langt mer enn kun en fastlandsforbindelse for Kristiansund og Frei. Nordøyvegen må i forhold karakteriseres som en lokalvei.

Bompenger på Krifast fra 1985

Krifastprosjektet ble godkjent i Stortinget i 1985, og da startet også bompengeinnkrevingen. Anleggsstart var i 1988 – og prosjektet ble åpnet av daværende statsminister Gro Harlem Brundtland 20. august i 1992. Jeg var til stede og det var en stor dag både for Kristiansund, Frei, Nordmøre, Møre og Romsdal og hele landet. 1. desember i 2012 var hele prosjektet nedbetalt. Det var da innbetalt 1,6 milliarder kroner i bompenger.

El-bilene et problem i dag

Det er verdt å merke seg at det ikke var så mange el-biler på veiene i den tiden man måtte betale bompenger. I dag er det utrolig mange el-biler som slipper avgifter på bompengeprosjekter. Dette bidrar selvsagt til å slå beina under de prosjektene som er under nedbetaling nå og som skal inn på veiplana etter hvert. Så for alle bompengeprosjekt er el-biler et problem. Det er som Indias hellige kuer.

Politikerne må vise ansvar

Det er mange store prosjekter som står på ønskelisten til alle politikere, men jeg synes ikke at alle politikere har et realistisk forhold til de kostnadene vi snakker om. Derfor må man virkelig tenke seg om når man sier ja til et prosjekt som Nordøyvegen og til fantasiprosjektet Møreaksen. For min del tar jeg også med det nye sykehuset på Hjelset. Men her kommer selvsagt fylkespolitikerne inn med argumentet. Det er et annet budsjett. Men offentlige penger er offentlige penger uansett. Mye kommer fra skattebetalerne.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg har tidlegare sagt at Kjerringsundsambandet ikkje blir realisert utan bru over Julsundet. Dersom ikkje vil sambandet ende på Sundsbøen ...
@Geir Ole SætremyrDa har du endelig erkjent at Kjerringsundet ikke er uavhengig av Møreaksen, men faktisk avhengig av Møreaksen. Og at fastlandssambandene ...
@Terje SundsbøDu har framleis ikkje lest KS2 for Kjerringsundet.  Dei var usikre på om Aukra var kredittverdige fram til 2070, eller ...
@Geir Ole SætremyrFinansieringen av Kjerringsundet er ikke uavhengig av Møreaksen. Uten fastlandsforbindelse for Otrøya eller Gossen, så vil trafikken og bompengene bli ...
@Terje SundsbøØkonomisk uavhengig når der gjeld finansiering. Og, for å vere nøyaktig skal byggekostnaden dekkast av opplåning mot tilbakebetaling gjennom innkreving av ...
@Geir Ole SætremyrDu sier at Kjerringsundet har felles byggeledelse med Møreaksen, og kan ikke bygges uten tunnelmassen fra Møreaksen. Hvordan kan du ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse