Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 desember 2018 15:06
Del på Facebook
Fragmentering og nedbrytning av plast i havet fører til økende mengder mikroplast og kjemiske tilsetningsstoffer som følger med plasten. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Fragmentering og nedbrytning av plast i havet fører til økende mengder mikroplast og kjemiske tilsetningsstoffer som følger med plasten. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norsk institutt for vannforskning får 7 millioner kroner fra Forskningsrådet til å studere hvilke langtidseffekter mikroplast kan ha på marine organismer.

Fragmentering og nedbrytning av plast i havet fører til økende mengder mikroplast og kjemiske tilsetningsstoffer som følger med plasten. De økologiske effektene av disse prosessene er fremdeles lite kjent.

– Marin plastforsøpling er en trussel mot havmiljøet og sjømatnæringene. Tildelingen fra Forskningsrådet er viktig fordi vi trenger mer kunnskap om hvilke langtidseffekter mikroplast kan ha på marine organismer, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp).

Forskerne vil undersøke hvilke langtidseffekter mikroplast og tilhørende kjemiske tilsetningsstoffer har på et utvalg av marine arter i norske farvann. Arter som har økologisk eller kommersiell betydning, er særlig interessante i disse studiene.

Det vil også bli undersøkt i hvilken grad partiklene hoper seg opp i organismer på ulike trinn i næringskjeden.

Forskerne vil dessuten undersøke hvilken betydning de kjemiske tilsetningsstoffene i plast har for miljøeffektene som påvises. Ved å studere ulike partikler, søker forskerne å skille mellom langtidseffekter som er direkte knyttet til mikroplast, og de som skyldes tilhørende kjemiske tilsetningsstoffer.

Rådets områdedirektør Fridtjof Unander håper prosjektet kan å utvikle den kunnskapen som skal til for å iverksette tiltak mot problemer som plastforurensning.

– Dette er viktige både nasjonalt og globalt, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse