Elektronikk og netthandel bidro mest til oppgangen for detaljhandelen, som steg med 0,9 prosent fra oktober til november.
Etter at det ble målt en nedgang på 0,2 prosent fra september til oktober, økte detaljhandelen igjen. Noe av økningen kan forklares med en vridning av julehandelen fra desember til november og kampanjene knyttet til Black Friday, skriver Statistisk sentralbyrå.
Sesongjusterte tall viser samtidig at husholdningenes totale varekonsum steg med 0,3 prosent i samme periode. Av denne oversikten går det fram at blant annet kjøp av IT- og sportsutstyr, og kjøp av biler og drivstoff dro opp konsumet, men samtidig falt forbruket av både elektrisitet og brensel og av mat og drikkevarer.
I november 2018 besto varekonsumet av 30 prosent mat- og drikkevarer, 11 prosent elektrisitet og brensel, 16 prosent kjøp og drift av biler og 43 prosent andre varer, skriver SSB.
(©NTB)