Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 januar 2019 16:10
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Alf Ove Hansen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Alf Ove Hansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KrF fikk ikke medhold i sitt krav om å reversere beslutningen fra Jeløya-plattformen i fjor om å avvikle pelsdyrnæringen.

KrFs stortingsrepresentant Steinar Reiten varslet i Trønder-Avisa før regjeringsforhandlingene at hans parti ville ta opp saken.

Men i plattformen fra Høyre, Frp, Venstre og KrF heter det at «regjeringen vil gjennomføre en styrt avvikling av pelsdyrnæringen».

– Det tas sikte på å fremme en lovproposisjon til Stortinget om forbud mot pelsdyrhold med en avviklingsperiode for eksisterende produsenter fram til årsskiftet 2024/2025, heter det.

Norges Bondelag er blant dem som reagerer på vedtaket, som var en viktig Venstre-seier i fjorårets regjeringsforhandlinger.

– Vi må konstatere at pelsdyrbøndene er blitt ofret av partiene som sto bak videreføringa i næringa i 2017, sier Bondelagets leder Lars Petter Bartnes.

– Avviklingen av en hel næring er juridisk bestridt og derfor ikke avgjort. Det er heller ikke tegn i plattformen på at regjeringa er villig til å gjøre opp for seg på en anstendig måte. Det er alvorlig, sier han.

Til sammen 93 ordførere har signert et opprop for å bevare pelsdyrnæringen i Norge, ifølge Nationen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse