Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 februar 2019 13:37
Del på Facebook
Økte krav til kompetanse og godkjenning av kontrollører vil gi verkstedene høyere utgifter, og dermed vil trolig prisen øke. Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB scanpix
Økte krav til kompetanse og godkjenning av kontrollører vil gi verkstedene høyere utgifter, og dermed vil trolig prisen øke. Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra fredag gjelder nye regler for EU-kontroll. Vegvesenet understreker den økte fleksibiliteten for bileierne, men kundene må også regne med noe høyere pris.

Bileiere får ifølge Statens vegvesen større fleksibilitet ved at de kan gjennomføre EU-kontrollen når det passer for dem. Før var det slik at siste siffer bestemte når bilen skulle inn på kontroll. Nå du selv velge tidspunkt for kontrollen så lenge bilen blir godkjent før fristen.

– Vi kommer til å sende deg et påminnelsesbrev om EU-kontrollen to måneder før fristen går ut, sier avdelingsdirektør Henning Harsem.

Ikke plutselig ny frist

Den kontrollfristen man har i dag, gjelder til neste EU-kontroll, og ordningen innfases gradvis. Dermed er det ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar.

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag. Det vil si at personbiler stort sett skal inn til første kontroll etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7.500 kilo skal inn hvert år.

Økte krav til kompetanse og godkjenning av kontrollører vil gi verkstedene høyere utgifter, og dermed vil trolig prisen øke.

Trolig et par hundrelapper

Ifølge Dinside.no har flere bransjeaktører tidligere antydet at prisen kan doble seg, men det tror ikke kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF at vil skje.

– Det blir en økning, men jeg tror nok det ikke blir på mer enn noen få hundrelapper. Det viktigste er imidlertid at kvaliteten på kontrollene blir bedre, sier han til nettstedet.

Prisene vil variere mellom ulike aktører. Fra fredag tar for eksempel NAF 1.095 kroner for medlemmer og 1.295 kroner for andre kunder.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse