Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 februar 2019 13:09
Del på Facebook
Stadig flere kjøper seg store TV-skjermer. Samtidig blir TVene stadig smartere og mer avanserte. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Stadig flere kjøper seg store TV-skjermer. Samtidig blir TVene stadig smartere og mer avanserte. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over halvparten av TV-ene som selges i Norge er nå i 56–65 tommers størrelse. Samtidig faller mobilsalget, men folk kjøper dyrere modeller.

Den årlige statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at det ble solgt elektronikk for 35,44 milliarder kroner i fjor. Det er ny omsetningsrekord, men likevel bare ørlite mer enn i 2017 da omsetningen var på 35,26 milliarder kroner.

Enkelte trender peker seg ut i kjøpsmønstrene. Blant annet har antall solgte mobiler falt fra 1,9 til 1,8 millioner.

– Salget av de billigste mobilene faller kraftig. Samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipsmodellene fra de ulike produsentene, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Varer lengre

Dyrere mobiler fører til at vi beholder dem lengre.

–Gjennomsnittslevetid for en mobiltelefon er i dag 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, da vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

En annen trend er at nordmenn kjøper færre TV-er, men at modellene er betraktelig større, har høyere oppløsning og koster mer.

55 prosent av modellene som selges er nå på mellom 56 og 65 tommer. I fjor var andelen på like under 50 prosent.

Enda større

Andelen TV-er over 66 tommer har også økt, fra 2,8 prosent i 2017 til 3,1 prosent i 2018.

– I 2019 kommer også TV-er med 8K-oppløsning til å ta markedsandeler, og da forventer vi at skjermene blir enda større, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen.

Nordmenn kjøper også stadig flere smartklokker. Salget har økt fra om lag 400.000 til 500.000.

– For første gang har vi også tall på digitale assistenter med i våre tall. Smarthøyttalere som Google Home og Apple HomePod nådde et salgstall på 150.000 apparater, sier Røsholm.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 2 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 7 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse