Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 februar 2019 12:14
Del på Facebook
Edvard Grieg-plattformen, om lag 175 kilometer vest for Karmøy. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Edvard Grieg-plattformen, om lag 175 kilometer vest for Karmøy. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oljedirektoratet anslår at 53 prosent av Norges olje- og gassressurser ennå ikke er hentet opp.

Det såkalte ressursregnskapet er gjort opp ved årsskiftet, og gjelder kun den oljen og gassen det er mulig å utvinne.

Oljedirektoratet anslår at den totale mengden petroleumsressurser på norsk kontinentalsokkel er på rundt 15,6 milliarder standard kubikkmeter oljeekvivalenter.

Disse er fordelt på følgende måte:

  • 7,3 milliarder er allerede solgt og levert.
  • 8,3 milliarder gjenstår å produsere.

Blant den oljen og gassen som ennå ikke er hentet opp, anslår direktoratet at 47 prosent ennå ikke er funnet.

Det er funnet 4,4 milliarder kubikkmeter oljeekvivalenter som ennå ikke er blitt produsert.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse