Avinor har i løpet av fire år delt ut 250 millioner kroner i bonuser og rabatter til flyselskaper som startet nye flyruter eller skaffet seg flere passasjerer.
Det går fram av et svar fra samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV).
– 250 millioner kroner er ganske mye penger å bruke på å sponse forurensing. I stedet for å la forurenser betale, så betales forurenser, sier Haltbrekken til NTB.
Dales oversikt viser at Avinor ga 59 millioner kroner i oppstartsrabatt for etablering av nye flyruter i årene 2014–2017. 50 millioner kroner ble brukt til passasjervekstbonus, og 142 millioner er støtte til markedsføring.
– Vanlig
I brevet til Haltbrekken skriver Dale at det er vanlig at lufthavner gir rabatter og bonuser for å redusere flyselskapenes økonomiske risiko ved å starte nye flyruter og bedre utnyttingen av eksisterende ruter. Om lag 70 prosent av Avinors oppstartsrabatter gjelder nye flyruter utenfor Oslo.
Han tilføyer at Avinor selv ser på sine rabatt- og bonusordninger som «konservative» sammenlignet med hva flyselskapene får ved Arlanda i Stockholm og Kastrup i København.
Men Haltbrekken synes ikke dette er noen god ordning. SV vil derfor foreslå å avvikle Avinors rabatter og bonuser til flyselskapene.
– Vegvesenet har et mål om å redusere veitrafikken, men Avinor har det motsatte. De pusher på for å øke flytrafikken og forurensingen. Tiden for å sponse forurensing burde være forbi for mange år siden, mener han.
Han påpeker at Avinor også sponser pressekonferansene flyselskapene holder for å lansere nye ruter.
– Det bør ærlig talt flyselskapene betale selv, sier Haltbrekken.
Gardermoen-utbygging
Avinor er et heleid, statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet med ansvar for de 45 statlige flyplassene. SV-politikeren frykter at Avinor er med på å øke flytrafikken for å legitimere en tredje rullebane på Gardermoen, som Stortinget nylig sa ja til å fortsette planleggingen av.
Avinor mener det er behov for en slik rullebane innen 2030 og tar sikte på høring og vedtak om reguleringsplan i løpet av året. Samtidig har Avinor selv erkjent dilemmaet knyttet til en tredje rullebane, slik Klassekampen skrev i fjor:
«Samfunnsoppdraget legger opp til vekst i flytrafikken som kan være i strid med nasjonale klimamål og internasjonale forpliktelser på klimaområdet», skriver selskapet.
Venstre har varslet at de vil kjempe mot en tredje rullebane i regjering.
(©NTB)