Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 april 2019 10:43
Del på Facebook
Blant argumentene for borgerlønn er at en slik grunninntekt kan stabilisere økonomien ved å sikre en jevn etterspørsel etter varer, økende ulikheter kan reduseres og ingen trenger å havne i fattigdomsfella. Men hva skal alle gjør om de får lønn uten å ha jobb? Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Blant argumentene for borgerlønn er at en slik grunninntekt kan stabilisere økonomien ved å sikre en jevn etterspørsel etter varer, økende ulikheter kan reduseres og ingen trenger å havne i fattigdomsfella. Men hva skal alle gjør om de får lønn uten å ha jobb? Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske borgerlønnsforkjempere er vertskap for en samling av likesinnede i Oslo. De syns en utbetaling på rundt 240.000 kroner året for å ikke jobbe er passende.

Konseptet borgerlønn, der alle får utbetalt en viss sum per måned for å gjøre absolutt ingenting, er blitt møtt med stor skepsis, særlig av fagforeninger, de fleste partier og arbeidsgivere som vil ha flest mulig i arbeid. Fredag holdes det en konferanse om temaet i Oslo, skriver Dagsavisen.

Leder Anja Askeland i BIEN (Basic Income Earth Network) Norge tviler på at det er nok jobber til alle i fremtiden.

– Mange jobber blir automatisert bort, og vi får stadig mer produktivitet per arbeider. Vi ser denne utviklingen ved for eksempel selvdrivende kjøretøy, lager og butikker. Industri og produksjon blir også stadig mer automatisert, sier hun.

Askeland anslår at en borgerlønn ideelt skulle vært 2,5 G, grunnbeløpet i folketrygden, som nå er 96.883 kroner. Dermed blir det drøyt 240.000 kroner. På spørsmål om Norge har råd til dette, sier Askeland at spørsmålet er om vi har råd til å la være.

Blant dem som har tatt til orde for borgerlønn er økonomiprofessor Kalle Moene og professor i sosialantropologi Thomas Hylland Eriksen. I fjor ble Ingeborg Eliassen og Sven Egil Omdal nominert til Bragepris for boka «Borgerlønn – ideen som endrer spillet».

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse