Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 april 2019 20:43
Del på Facebook
– Vi er urolig for situasjonen i Tyskland, og vi er bekymret over det økonomiske tilbakeslaget i Italia, sa Frankrikes finansminister Bruno Le Maire etter et møte blant ministrene i eurosonen fredag. Her fra en pressekonferanse i EUs hovedkvarter i Brussel i mars. Foto: AP / Francisco Seco / NTB scanpix
– Vi er urolig for situasjonen i Tyskland, og vi er bekymret over det økonomiske tilbakeslaget i Italia, sa Frankrikes finansminister Bruno Le Maire etter et møte blant ministrene i eurosonen fredag. Her fra en pressekonferanse i EUs hovedkvarter i Brussel i mars. Foto: AP / Francisco Seco / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finansministrene i eurosonen frykter et økonomisk tilbakeslag i kjølvannet av dårlige tall fra store land som Tyskland og Italia.

Økonomien i eurosonen går på tomgang, blant annet som følge av økende proteksjonisme i USA og ringvirkninger fra en nedkjølingsperiode i kinesisk økonomi.

Ferske tall fra tysk næringsliv viser at ordretilgangen i industrien falt med 4,2 prosent i februar, et høyt tall til Tyskland å være. Italia har vært definert som et land i økonomisk nedgangstid siden midten av fjoråret, tynget av enorm statsgjeld, svake banker og manglende tillit fra investorer.

Frankrike har på side opplevd økonomisk kladdeføre i kjølvannet av de nasjonale aksjonene fra gule-vester-bevegelsen.

Uro og atter uro

– Vi er urolig for situasjonen i Tyskland, og vi er bekymret over det økonomiske tilbakeslaget i Italia, sa den franske finansminister Bruno Le Maire etter et møte blant ministrene i eurosonen fredag.

– Den aktuelle økonomiske situasjonen tilsier handling. Tiden er inne, la han til.

Kjernen i den franske tenkningen rundt disse problemene er at landene i eurosonen burde utstyre seg med et felles budsjett som med fleksibilitet kan skyte inn friske midler der behovet oppstår blant de 19 medlemslandene.

Ideen har ikke slått videre godt an, og Frankrike har heller ikke fått mer enn lunken interesse fra tysk side. I det nordlige EU er det betydelig skepsis, særlig i Nederland.

I sneglefart

Drøftingene begynte i 2017, men har avfødt lite. Ministrene er uenige om hvor stort dette budsjettet skal være, hvordan det skal bygges opp og ikke minst hvilke betingelser som skal styre utbetalinger.

Uenigheten er så stor at ministrene i offisielle sammenhenger omtaler forslaget som et økonomisk «redskap», ikke som et budsjett.

Finansministrene i eurosonen møtes månedlig og er blitt enige om å legge fram et kompromissforslag på EU-toppmøtet i juni. EUs neste økonomiske anslag blir lagt fram 7. mai, men få venter seg gode nyheter.

IMF-sjef Christine Lagarde bar ved til bålet i forrige uke da hun sa at eurosonen ikke er motstandsdyktig nok til å håndtere en ny økonomisk krise.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse