Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 april 2019 10:05
Del på Facebook
De nye miljøkravene for cruiseskip som vil besøke norske fjorder, har allerede ført til kanselleringer. Her Geirangerfjorden. Foto: Marit Rasmussen / NTB scanpix
De nye miljøkravene for cruiseskip som vil besøke norske fjorder, har allerede ført til kanselleringer. Her Geirangerfjorden. Foto: Marit Rasmussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De nye miljøkravene for cruiseskip som vil besøke norske fjorder, har allerede ført til kanselleringer.

– Så langt har vi fått 13 kanselleringer for 2020, sier assisterende havnesjef Jon Olav Stedje i Aurland havnevesen til NRK.

Fra 1. januar 2020 blir det strengere miljøkrav for cruiseskip. Alle fartøy som er bygd før år 2000 som ikke er oppgradert, får ikke komme inn i Geirangerfjorden og Nærøyfjorden.

Stedje tror det blir flere kanselleringer.

– Det er klart det blir en økonomisk nedgang. I verste fall kan det bety 70 færre skip. Det er 90.000 passasjerer. I rene havneinntekter betyr det mellom tre og fire millioner kroner, sier han.

Han er likevel opptatt av å ikke bare se de negative sidene ved at det blir færre skip.

– Vi må bruke dette til å utvikle oss som cruisedestinasjon og se det positive dette kan tilføre oss. Nå får vi de skipene vi ønsker oss i fjorden, sier Stedje.

I Geirangerfjorden har de ikke fått like mange kanselleringer som i Flåm.

– Vi har færre enn fem kanselleringer for 2020. Men det kan hende det kommer flere, siden Flåm har så mange flere enn vi har. Vi tolker dette slik at cruiserederiene i stor grad klarer å tilpasse seg de nye kravene, sier havnesjef Rita Berstad Maraak i Stranda havnevesen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDen løysinga ligg i stabilt sideleie, kanskje også på sotteseng.
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDen største flaskehalsen på E39 Ålesund-Molde er fergen Vestnes-Molde. Den fjernes med trinn 1 på Møreaksen.
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet står at det kan arbeidast med å fjerne flaskehalsar langs eksisterande E39.  Og Vik til Molde er ikkje eksisterande ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at tildelingsbrevet til SVV stopper videre arbeid med Møreaksen. Nå hevder du at budsjettet var på ca. 110 ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøBudsjetter var på ca 110 mill. Det som er gjennomført er fakturert md 56 mill. Du får gå til postjournalen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor i tildelingsbrevet til SVV finnes det opplysninger om at strekningen Ålesund-Vestnes i utviklingsporteføljen ikke rammes av samme økonomitørke ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse