Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 april 2019 22:02
Del på Facebook
Avinor skal kutte kostnader med mellom 400 og 600 millioner kroner innen 2021. Kostnadskutt vil føre til nedbemanning i selskapet. Her er Avinors konsernsjef Dag-Falk Petersen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Avinor skal kutte kostnader med mellom 400 og 600 millioner kroner innen 2021. Kostnadskutt vil føre til nedbemanning i selskapet. Her er Avinors konsernsjef Dag-Falk Petersen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avinor skal kutte kostnader med mellom 400 og 600 millioner kroner innen 2021. Det vil føre til nedbemanning, varsler det statlige selskapet.

– Som en del av prosjekt for kostnadsreduksjon vil også en ny gjennomgang av stab og støttefunksjoner settes i gang umiddelbart, skriver kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i Avinor i en epost til E24.

Det er imidlertid for tidlig å si noe om hvor stort omfanget av nedbemanningsprosessen vil bli. Selskapet hadde 3.099 ansatte ved utgangen av 2018.

Avinor kuttet kostnadene med 600 millioner kroner i perioden 2015 til 2018. «Ytterligere kostnadskutt står høyt på selskapets agenda», heter det i Avinors årsrapport for 2018.

– Alle pågående prosjekter og tiltak for effektivisering skal samordnes gjennom overordnet prosjekt der målet er å redusere kostnadene med 400–600 millioner kroner innen 2021, sier Andersen.

Avinor ble etablert i 2003 og driver i dag 43 flyplasser og en helikopterhavn i Norge. Selskapet er selvfinansierende og får sine inntekter fra flyavgifter, husleie og diverse salg på flyplassene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse