Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2019 14:56
Del på Facebook
Skiturist i strålende påskesol i fjellheimen nær Turtagrø. Foto: Kristian Lie / NTB scanpix
Skiturist i strålende påskesol i fjellheimen nær Turtagrø. Foto: Kristian Lie / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre av fire planlegger en tur ut i naturen i løpet av påskeferien, men en undersøkelse viser at de med lavere inntekt i større grad blir værende inne.

Verken alder, kjønn, geografi eller utdanning har særlig mye å si for hvorvidt nordmenn planlegger å drive med friluftsaktiviteter i påsken, viser en fersk undersøkelse Ipsos har gjort for turorganisasjonen Norsk Friluftsliv.

Det som derimot har en betydning, er størrelsen på lommeboka. Ifølge undersøkelsen planlegger 75 prosent av alle nordmenn å sykle, gå på ski, gå på tur eller drive med lignende aktiviteter i påsken, mens kun 63 prosent av dem som tjener under 500.000 kroner i året, planlegger det samme.

– Tallene gir grunn til bekymring, men også litt til undring. Det å komme seg ut i naturen er jo i utgangspunktet noe av det billigste man kan gjøre, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv til NTB.

– Jeg tror en av årsakene er at folk med dårligere råd må prioritere å jobbe istedenfor å ta seg fridager, og det tyder på at det fortsatt er et klasseskille i Norge i dag, sier Heimdal.

Etterlyser tiltak

I tillegg til å jobbe for å motvirke samfunnsproblemet med økonomisk ulikhet, mener Heimdal politikerne bør ta grep for å gjøre naturen mer tilgjengelig for folk flest både i påsken og ellers i året.

– Vi må sikre gode parkeringsplasser så folk ikke blir hjemme fordi de tror det er fullt. Mye bra er allerede gjort når det gjelder merking og skilting, men også her har vi en lang vei å gå. Det er fint at det er åpnet for at vi kan bruke spillemidler, men her må kommunene også på banen, sier Heimdal.

Han retter også pekefingeren mot Bane Nor og NSB/Vy, som ifølge ham har lagt ned flere togstasjoner som kunne vært gode startsteder for turer i påskefjellet.

– Enkle og billige turmuligheter til gode utfartssteder er viktig, og derfor er det tungt at holdeplasser som egentlig er flotte utgangspunkter for turer legges ned. Vi skulle gjerne hatt bedre samarbeid med både busselskapene og NSB/Vy, sier generalsekretæren.

Trenger ikke sydentur

Det kanskje aller viktigste tiltaket er imidlertid å informere folk om de friluftsmulighetene som finnes i nærheten av der de bor, mener Heimdal.

Han peker på at mange, særlig unge, ikke er klar over hva som finnes rett rundt hjørnet.

– Kommunene må være flinke til å presentere mulighetene som ligger i nærområdet. Man trenger ikke gjøre noe spektakulært som å dra høyt opp på fjellet eller til Syden for å ha store og flotte naturopplevelser. I og i nærheten av byene fins det veldig mange ting man kan gjøre, sier Heimdal.

– Helsefremmende

Generalsekretæren og naturentusiasten peker dessuten på at det å få flere ut i friluft også kan bidra til å løse en annen sentral samfunnsutfordring – folkehelsa.

Heimdal viser til SSB-tall som viser at ivaretakelse av helse i snitt kostet staten 68.000 kroner per innbygger i 2018, en kostnad han mener hadde blitt lavere dersom flere kom seg ut i naturen.

– Å gjøre naturen mer tilgjengelig er en av de smarteste tingene vi kan gjøre for å bedre folks helse. For samfunnet er det enorme verdier å hente fra å satse på gode naturopplevelser, sier Heimdal.

– Naturen er for mange det beste helsestudioet de kan få. Det gir god rekreasjon, avkobling, hvile og energipåfyll og koster lite, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse