Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
10 mai 2019 08:38
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gustav Angvik og Jarl Angvik i rorhuset på nybygde B/F «Tingvoll» ved overleveringen i 1954. Det blir gjensyn av denne flotte fjordferja, som trafikkerte over Tingvollfjorden gjennom mange år.

Lørdag 11. mai kl. 13.00-15.00 blir det en tilstelning i kultursalen ved Tingvoll Fjordhotell for å markere at det er hele 90 år siden samferdselspioneren Gustav Angvik startet ferjedrift over Tingvollfjorden.

Det blir foredrag med Terje Holm og Geir Emil Angvik. Det var sistnevntes bestefar som startet ferjedriften. Den ble videreført av hans far, Jarl Angvik, frem til MRF overtok sambandet i 1971. Ved åpningen av Krifast i 1992 ble sambandet lagt ned. Angvik-Tingvoll var et av mange ferjesamband som bandt to bygdesamfunn sammen, samtidig som det var en viktig tverrfjordforbindelse.

Under foredraget vil det bli vist mange gamle bilder med vekt på den tiden Angvikfamilien drev rederiet. Det blir også servert ordentlig ferjekost med kaffe og svele.

Alle er hjertelig velkommen, spesielt trivelig er det hvis noen av Angvik-Tingvoll veteranene kan komme. Arrangementet er en del av Kulturvekkå i Tingvoll kommune.

Ferger som trafikkerte ferjesambandet

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse