Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 mai 2019 22:35
Del på Facebook
Plattformen Alexander L. Kielland kantret 27. mars 1980. Foto: Erik Thorberg / NTB scanpix
Plattformen Alexander L. Kielland kantret 27. mars 1980. Foto: Erik Thorberg / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

39 år har gått siden plattformen Alexander L. Kielland kantret. Nå er det bestemt at Riksrevisjonen på nytt skal gå gjennom ulykken som krevde 123 liv.

Ifølge Stavanger Aftenblad bestemte kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget fredag at Riksrevisjonen skal ta fatt på oppdraget med å se på saken på nytt. Det er Stortinget som formelt gir oppdraget i juni.

Odd Kristian Reme mistet en bror i ulykken og er styreleder Kielland-nettverket.

– Det gir håp om endelige svar på de etterlatte og overlevende sine mange spørsmål rundt hva som egentlig hendte, sier han om gjennomgangen i en pressemelding.

Vil ha høring i Stortinget

– Vår forventning er at dette munner ut i en rapport med påfølgende høringer på Stortinget. Dette er et veldig viktig steg for pårørende og etterlatte, fortsetter Reme.

Den norske granskingsrapporten slo fast at ulykkesårsaken var en sprekk eller sveisefeil som hadde oppstått under byggingen av riggen på verftet i Frankrike.

Dette ble imidlertid avvist av den franske granskingskommisjonen, og Reme understreker at den franske rapporten ikke er oversatt til norsk og ikke er blitt behandlet offisielt her i landet.

De involverte var ikke fornøyd

Historieprofessor Marie Smith-Solbakken ved Universitetet i Stavanger mener den nye granskingen er et stort gjennombrudd. Hun har selv jobbet med å kartlegge hva som skjedde.

– Vi skal lytte til de etterlatte og de som overlevde. Et massivt flertall av dem er ikke fornøyde med svarene de har fått. Vi har en moralsk forpliktelse overfor de menneskene, sier professoren til Stavanger Aftenblad.

Alexander L. Kielland ble brukt som boligplattform på Ekofiskfeltet i Nordsjøen. 123 av de 212 om bord omkom da den veltet 27. mars 1980. 30 av dem ble aldri funnet.

Fakta om Alexander L. Kielland-ulykken

  • Den halvt nedsenkbare boreplattformen Alexander L. Kielland ble brukt som boligplattform på Ekofisk-feltet i Nordsjøen.
  • Om kvelden 27. mars 1980 brakk en av de fem søylene som bar plattformen. Etter rundt 20 minutter kantret plattformen.
  • 123 av de 212 om bord omkom.
  • Ulykken er den verste på norsk side i Nordsjøen siden 2. verdenskrig.
  • Den utløsende årsaken til ulykken var materialtretthet i et støttestag i plattformens bærende konstruksjon, ifølge granskingsrapporten.
  • Ulykken førte til en rekke endringer i kravene til konstruksjon, utprøving og sikkerhetsutstyr på plattformer.

Kilde: NTB

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse