Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 juni 2019 21:59
Del på Facebook
Fiskere som mot formodning får en torsk på kroken, må fra lørdag 15. juni slippe den ut igjen dersom den er fremdeles er levedyktig. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Fiskere som mot formodning får en torsk på kroken, må fra lørdag 15. juni slippe den ut igjen dersom den er fremdeles er levedyktig. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torskebestanden i Oslofjorden er truet. For å bygge bestanden opp igjen er det nå forbudt å fiske torsk fra kysten av Telemark til svenskegrensa ut året.

Forskning viser at torskebestanden forsvinner fra kyst- og fjordområdene lengst sør og øst i landet, spesielt i Oslofjorden og langs Skagerrak-kysten.

Nyhetsgrafikk– Jeg er bekymret for den lave bestanden vi har av kysttorsk. Derfor er det viktig at vi nå sammen bidrar til å bygge opp igjen bestanden. Det er viktig at fritidsfiskerne slipper ut igjen torsken på en så skånsom måte som mulig, slik at den kan vokse opp og formere seg så vi kan bygge opp igjen bestanden, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik (Frp).

Forbundet som trer i kraft lørdag, gjelder ut året og strekker seg fra Ellingsvik, like sør for Kragerø i Telemark, helt over til svenskegrensen.

Øker også selkvoten

Fiskedirektoratet har pekt på hyppig fritidsfiske som en av årsakene til at bestanden av kysttorsk har gått kraftig ned de siste årene. I tillegg har de også trukket fram endringer i klima og miljøpåvirkning fra land.

I samme slengen øker departementet selkvoten i området i et forsøk på å beskytte torsken.

– Underveis har vi blant annet hatt møte med Norges Jeger- og Fiskerforbund, der jeg fikk mange gode innspill. Jeg mener de reguleringene som vi innfører nå, ivaretar fritidsfiskerne på en god måte. Jeg ønsker også å redusere press på kysttorsk fra naturlige predatorer, og har derfor økt selkvoten med 20 prosent, sier Nesvik.

Se torsken – men ikke rør

Fiskeriministeren mener forbudet er nødvendig for å kunne gi kysttorsken en sjanse til å bygge seg opp igjen. Han oppfordrer også yrkesfiskere til å respektere forbudet.

– Også yrkesfiskerne må trå til. Likevel har jeg av hensyn til blant annet yrkesfiskernes driftsgrunnlag, fiske etter andre arter og mottaksstrukturen, åpnet for en begrenset dispensasjonstilgang, sier han.

I tillegg forbys alt av torskefiske fra og med 1. januar til og med 30. april i 14 definerte områder hvor torsken gyter, fra Lindesnes til svenskegrensen. Fiskeridepartementet har varslet at de vil vurdere effekten av tiltakene etter tre år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse