Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 juni 2019 21:17
Del på Facebook
Det vil koste titalls milliarder å gjøre E39 fergefri. En ny rapport sier vi bør spørre om vi velger de riktige løsningene på dette og andre store samferdselsprosjekter. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB scanpix
Det vil koste titalls milliarder å gjøre E39 fergefri. En ny rapport sier vi bør spørre om vi velger de riktige løsningene på dette og andre store samferdselsprosjekter. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å flytte togstasjoner ut av sentrum kan spare samfunnet for penger, og fergefri E39 kan låse oss til løsninger som blir utdatert, heter det i en ny rapport.

En rapport som er laget for å rette et kritisk blikk på norsk planlegging innen samferdsel, spør om målet om fergefri E39 innebærer at man blir låst til løsninger som blir teknologisk utdatert, skriver VG. Rapporten foreslår å «stressteste» store samferdselsprosjekter.

– Det er mange prosjekter som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Derfor bør vi se om det er rett løsning som er valgt i forhold til fremtidens behov. Kanskje kan ferger med hyppige avganger døgnet rundt – selvkjørende ferger – være løsningen, sier forskningsleder Niels Buus Kristensen ved Transportøkonomisk Institutt. Han har vært med på å skriver rapporten «Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet», som torsdag ble overlevert samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Også satsingen på Intercity-togene på Østlandet er omtalt i rapporten. Det blir gitt eksempler på at man kan spare store summer på å legge jernbanestasjoner utenfor sentrumsområder der det er dyrt å bygge og bruke andre kollektivløsninger det siste stykke inn til sentrum av byene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr sjikane normal respons fra Naturvernforbundet? Hva med å gjøre et forsøk på å besvare spørsmålet?
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg registrerer at du har kasta kortet i vidare kunnskapsbasert diskurs.
Terje Sundsbø 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap om strekningen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse