Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 juni 2019 21:17
Del på Facebook
Det vil koste titalls milliarder å gjøre E39 fergefri. En ny rapport sier vi bør spørre om vi velger de riktige løsningene på dette og andre store samferdselsprosjekter. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB scanpix
Det vil koste titalls milliarder å gjøre E39 fergefri. En ny rapport sier vi bør spørre om vi velger de riktige løsningene på dette og andre store samferdselsprosjekter. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å flytte togstasjoner ut av sentrum kan spare samfunnet for penger, og fergefri E39 kan låse oss til løsninger som blir utdatert, heter det i en ny rapport.

En rapport som er laget for å rette et kritisk blikk på norsk planlegging innen samferdsel, spør om målet om fergefri E39 innebærer at man blir låst til løsninger som blir teknologisk utdatert, skriver VG. Rapporten foreslår å «stressteste» store samferdselsprosjekter.

– Det er mange prosjekter som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Derfor bør vi se om det er rett løsning som er valgt i forhold til fremtidens behov. Kanskje kan ferger med hyppige avganger døgnet rundt – selvkjørende ferger – være løsningen, sier forskningsleder Niels Buus Kristensen ved Transportøkonomisk Institutt. Han har vært med på å skriver rapporten «Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet», som torsdag ble overlevert samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Også satsingen på Intercity-togene på Østlandet er omtalt i rapporten. Det blir gitt eksempler på at man kan spare store summer på å legge jernbanestasjoner utenfor sentrumsområder der det er dyrt å bygge og bruke andre kollektivløsninger det siste stykke inn til sentrum av byene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse