Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 juni 2019 21:17
Del på Facebook
Det vil koste titalls milliarder å gjøre E39 fergefri. En ny rapport sier vi bør spørre om vi velger de riktige løsningene på dette og andre store samferdselsprosjekter. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB scanpix
Det vil koste titalls milliarder å gjøre E39 fergefri. En ny rapport sier vi bør spørre om vi velger de riktige løsningene på dette og andre store samferdselsprosjekter. Illustrasjonsfoto: Kjell Herskedal / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å flytte togstasjoner ut av sentrum kan spare samfunnet for penger, og fergefri E39 kan låse oss til løsninger som blir utdatert, heter det i en ny rapport.

En rapport som er laget for å rette et kritisk blikk på norsk planlegging innen samferdsel, spør om målet om fergefri E39 innebærer at man blir låst til løsninger som blir teknologisk utdatert, skriver VG. Rapporten foreslår å «stressteste» store samferdselsprosjekter.

– Det er mange prosjekter som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Derfor bør vi se om det er rett løsning som er valgt i forhold til fremtidens behov. Kanskje kan ferger med hyppige avganger døgnet rundt – selvkjørende ferger – være løsningen, sier forskningsleder Niels Buus Kristensen ved Transportøkonomisk Institutt. Han har vært med på å skriver rapporten «Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet», som torsdag ble overlevert samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Også satsingen på Intercity-togene på Østlandet er omtalt i rapporten. Det blir gitt eksempler på at man kan spare store summer på å legge jernbanestasjoner utenfor sentrumsområder der det er dyrt å bygge og bruke andre kollektivløsninger det siste stykke inn til sentrum av byene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse