Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 juni 2019 20:46
Del på Facebook
Små bryggerier slipper unna med mindre avgift på cider. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Små bryggerier slipper unna med mindre avgift på cider. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rekke endringer trer i kraft 1. juli. Alkoholavgiften for cider reduseres for småprodusenter. Det gjør også importavgiften for veteranbil og motorsykkel.

Men ikke nok med det: Skattemyndighetene får også et nytt våpen i kampen mot skatteunndragelse: De kan nå dra ut på razzia i forbindelse med skattesaker.

– Reglene innebærer at skattemyndighetene kan kreve adgang til lokaler med videre for å sikre bevis til bruk i skattesaker, opplyser Finansdepartementet.

Razziaene må godkjennes av tingretten på forhånd, og vilkåret er at det foreligger rimelig grunn til mistanke om brudd på reglene om tilleggsskatt.

Kutt i alkoavgift

Noen av endringene som skjer 1. juli, vil kanskje også merkes hos vanlige forbrukere. For eksempel kan én konsekvens bli billigere cider, når alkoholavgiften for cider fra små bryggeri reduseres.

En av dem som er glad for det, er finansminister Siv Jensen (Frp).

– Forslaget vil stimulere til økt mangfold og brygging av sider og lignende alkoholvarer lokalt, sier hun.

Det er allerede slik at små bryggerier har redusert alkoholavgift for øl, men nå utvides dette altså til andre drikker med samme alkoholmengde. .

– Det er rimelig at også lignende drikke som øl omfattes av den reduserte avgiften, sier finansministeren.

Billigere import av veteranbil og motorsykkel

En annen avgiftsreduksjon regjeringspartiene ble enige om i Granavolden-plattformen, gjelder engangsavgiften for import av kjøretøy som er over 20 år gamle.

– Det betyr at biler og motorsykler over 20 år fremover kan importeres uten å betale engangsavgift ut over vrakpantavgiften. Dette gjelder ikke kun for biler, men også alle andre kjøretøy som omfattes av engangsavgiften, forklarer Jensen.

Parallelt senkes engangsavgiften for import av motorsykler. Ifølge Finansdepartementet gir endringen en lettelse på om lag 10 prosent i gjennomsnitt. Endringen vil gjelde for motorsykler som blir registrert fra og med 1. juli 2019.

E-bok-momsen fjernes

Noe annet som kan bli billigere, er ebøker, elektroniske lydbøker og tidsskrift. Momsen på disse produktene forsvinner nemlig helt fra 1. juli.

– Fritaket vil sikre lik merverdiavgiftsbehandling av trykte og elektroniske tidsskrifter og bøker, påpeker Finansdepartementet.

Flere endringer!

Blant de øvrige endringene som trer i kraft 1. juli, er dette:

  • Skatteetaten og Tolletaten får adgang til å bruke personopplysninger ved utvikling og testing av it-systemer.
  • Det blir noe lettere for Skatteetaten å fjerne gamle krav i saker hvor det vil være uhensiktsmessig å opprettholde og tvangsinnkreve kravet.
  • Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland og Norges Bank får lov til å behandle enkelte kategorier av personopplysninger i den utstrekning det er nødvendig for at de skal kunne utføre sine oppdrag.
  • Det er vedtatt å innføre renter på den delen av engangsavgiften som refunderes når leide, leasede og lånte motorvogner utføres fra Norge.
  • Det gjeninnføres en særregel for verdsettelse av personalforsikringer. Etter denne regelen skal arbeidsgiverfinansierte forsikringer verdsettes til den forholdsmessige andelen av arbeidsgivers totale kostpris.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse