Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 juli 2019 12:15
Del på Facebook
Fersk statistikk fra utrykningspolitiet viser at var 9.788 personer ble tatt for å kjøre for fort på norske veier i juni. Det er en liten nedgang fra samme måned i fjor, hvor det var 9.795 som ble tatt i for høy hastighet. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Fersk statistikk fra utrykningspolitiet viser at var 9.788 personer ble tatt for å kjøre for fort på norske veier i juni. Det er en liten nedgang fra samme måned i fjor, hvor det var 9.795 som ble tatt i for høy hastighet. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var opp mot 10.000 personer som ble tatt for å kjøre for fort på norske veier i juni, viser fersk statistikk fra utrykningspolitiet.

Statistikken viser at 9.788 brøt fartsgrensen i juni måned, skriver VG. 590 av disse ble fratatt førerkortet.

– Folk kommer med rare bortforklaringer. Det som går igjen, er folk som sier de måtte kjøre fort for å rekke å gå på do eller ta i fart for å komme opp bakken, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Sammenlignet med samme periode i fjor viser tallene en liten nedgang. I juni 2018 var det 9.795 personer som begikk fartslovbrudd, mens 613 av disse mistet førerkortet.

I juni kontrollerte UP 297 førere som var mistenkt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Antallet var 264 i samme måned i fjor.

Norske bilister betalte i fjor nær 200 millioner kroner i fotoboksbøter. Både målt i antall anmeldelser, forenklede forelegg og kontroller var det fotoboksen i Rælingstunnelen ved Lillestrøm på riksvei 159 som i 2018 tok flest trafikanter. Denne fotoboksen sanket inn hele 11,6 millioner kroner i fjor.

De siste fem årene har hele 930 millioner kjøretøy passert landets fotobokser. I fjor mistet 737 personer lappen etter å ha blitt tatt i fotoboks.

Totalt er det 448 fotobokser i Norge, ifølge Statens vegvesens veikart.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse