Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 august 2019 15:47
Del på Facebook
Sylvi Listhaug er nestleder i Frp og fra Møre og Romsdal og eldre- og folkehelseminister i regjeringen. Nå går hun ut mot sin egen regjerings veiplaner i hjemfylket. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Sylvi Listhaug er nestleder i Frp og fra Møre og Romsdal og eldre- og folkehelseminister i regjeringen. Nå går hun ut mot sin egen regjerings veiplaner i hjemfylket. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frps nestleder Sylvi Listhaug vil droppe en del av regjeringens plan for fergefri E39 i Møre og Romsdal.

Den såkalte Møreaksen skal gi ny vei mellom Ålesund og Molde og omfatter en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel, som skal gå så dypt som 350 meter under havoverflaten. I tillegg skal det bygges en to kilometer lang hengebro på strekningen, som er vedtatt som en del av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2029.

Etter planen skal byggingen starte i siste seksårsperiode. Men nå går altså Listhaug inn for å skrote de storslåtte veiplanene for hjemfylket.

– Frp i Møre og Romsdal mener at vi bør utrede et alternativ. Det vil bli bedre trafikksikkerhet, vi slipper disse forferdelige undersjøiske tunnelene og vi får ned prisen folk må betale, sier Listhaug til VG. Hun håper alternativet, den såkalte Romsdalsaksen, vil bli billigere.

Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet reagerer skarpt på utspillet.

Else-May Botten Norderhus (Ap) frykter det kan sette veiplanene tiår tilbake.

– Vi vet det er en nasjonal kamp om midlene til slike prosjekter. Dette er ikke en lokalkamp. Alternativene er fergefritt med Møreaksen eller ferge til evig tid, sier stortingsrepresentanten fra Møre og Romsdal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse