Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 august 2019 15:47
Del på Facebook
Sylvi Listhaug er nestleder i Frp og fra Møre og Romsdal og eldre- og folkehelseminister i regjeringen. Nå går hun ut mot sin egen regjerings veiplaner i hjemfylket. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Sylvi Listhaug er nestleder i Frp og fra Møre og Romsdal og eldre- og folkehelseminister i regjeringen. Nå går hun ut mot sin egen regjerings veiplaner i hjemfylket. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frps nestleder Sylvi Listhaug vil droppe en del av regjeringens plan for fergefri E39 i Møre og Romsdal.

Den såkalte Møreaksen skal gi ny vei mellom Ålesund og Molde og omfatter en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel, som skal gå så dypt som 350 meter under havoverflaten. I tillegg skal det bygges en to kilometer lang hengebro på strekningen, som er vedtatt som en del av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2029.

Etter planen skal byggingen starte i siste seksårsperiode. Men nå går altså Listhaug inn for å skrote de storslåtte veiplanene for hjemfylket.

– Frp i Møre og Romsdal mener at vi bør utrede et alternativ. Det vil bli bedre trafikksikkerhet, vi slipper disse forferdelige undersjøiske tunnelene og vi får ned prisen folk må betale, sier Listhaug til VG. Hun håper alternativet, den såkalte Romsdalsaksen, vil bli billigere.

Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet reagerer skarpt på utspillet.

Else-May Botten Norderhus (Ap) frykter det kan sette veiplanene tiår tilbake.

– Vi vet det er en nasjonal kamp om midlene til slike prosjekter. Dette er ikke en lokalkamp. Alternativene er fergefritt med Møreaksen eller ferge til evig tid, sier stortingsrepresentanten fra Møre og Romsdal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse