Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
13 august 2019 10:32
Del på Facebook
Miljøvennlig oversjøisk fjordkryssing som åpner for myke trafikanter. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Miljøvennlig oversjøisk fjordkryssing som åpner for myke trafikanter. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En milepæl for Romsdalsaksen er nådd – over 8.000 krever tilleggsutredning av oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden.

Hvis underskriftsaksjonen på Romsdalsaksen fortsetter med drøye 2.000 per år, vil det være minst 12.000 med krav om utredning ved Stortingsvalget i 2021, skriver Romsdalsaksen i en pressemelding.

Lokalvalget er bare noen uker unna og mer enn halvparten av de 17 listene ved Fylkesvalget er for utredning.

– Vår oppfatning er at det bare er to partier der partiledelsen er mot en tilleggsutredning, mens det er litt blandet holdning på 3–4 av listene, står det i meldingen. Blir valgresultatet omtrent som de siste gallupene har vist, er det all grunn til optimisme for Romsdalsaksen.

Fortsatt fergedrift med hyppigere avganger og mer miljøvennlige fartøyer er også en oversjøisk løsning, og som gjør at man unngår flere lange dype undersjøiske tunneler.

Les også: Listhaug vil droppe undersjøisk tunnel på E39 i Møre og Romsdal

FrPs nestleder Sylvi Listhaug, vil droppe en del av regjeringens plan for fergefri E39 i Møre og Romsdal.

– FrP i Møre og Romsdal mener at vi bør utrede et alternativ. Det vil bli bedre trafikksikkerhet, vi slipper disse forferdelige undersjøiske tunnelene og vi får ned prisen folk må betale, sier Listhaug til VG.

Dale støtter Listhaug

Samferdselsminister Jon Georg Dale støtter Sylvi Listhaug.

– Vi stiller oss bak den nasjonale transportplanen som er vedtatt, men vi har også sett på muligheten for et alternativ til undersjøisk tunnel. Fjordkryssing med bru i stedet kan umulig sette prosjektet i fare, sier Dale til NRK.

Moldeordfører Torgeir Dahl mener dette vil kunne stanse hele prosjektet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse