Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 august 2019 18:19
Del på Facebook
Frp-leder Siv Jensen (t.v.) møtte pressen sammen med nestlederne Sylvi Listhaug og Terje Søviknes etter det ekstraordinært landsstyremøtet om bompenger søndag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Frp-leder Siv Jensen (t.v.) møtte pressen sammen med nestlederne Sylvi Listhaug og Terje Søviknes etter det ekstraordinært landsstyremøtet om bompenger søndag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Faren for regjeringskrise er ikke over selv om Frps landsstyre har godkjent en skisse til bompengeløsning. Venstre er nemlig ikke om bord.

Frp-leder Siv Jensen fikk søndag tilslutning på et ekstraordinært landsstyremøte til det hun selv beskriver som en avtale for å redusere bompengebelastningen.

– Nå er det i realiteten opp til Venstre å avklare hvordan de stiller seg til det fremforhandlede resultatet. Hvis Venstre ikke vil være med på det, mener jeg det er opp til statsministeren å håndtere dette videre, sa hun.

Venstre-leder Trine Skei Grande står ikke bak bompengeskissen som Frps landsstyre tok stilling til, ifølge TV 2.

– Hva er konsekvensen hvis Venstre sier nei?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Men jeg håper Venstre tenker seg om en gang til og gir tilslutning til dette, sier Jensen til NTB.

Vag om innhold

Statsminister Erna Solberg (H) sier til VG at alle de fire partiene nå behandler bompengeskissen, og at hun har fullmakt fra Høyre til å godta skissen hvis de andre partiene gjør det.

– Vi synes vi la en god skisse på bordet som var god og balansert for kollektivtrafikken og for å redusere bompenger. Vi får jobbe med disse sakene fremover, sier statsministeren til TV 2.

Solberg vil ikke si noe om skissens innhold.

– Skissen er nå til behandling i alle de fire regjeringspartiene. Jeg avventer tilbakemeldingene før jeg sier noe mer om innholdet, sier hun til NTB.

Jensen var søndag også lite konkret om innholdet i de punktene partiet behandlet på landsstyremøtet.

– Vi skulle gjerne gått lenger. Men dette betyr at bompengebelastningen for vanlige folk går ned, og at vi kan styrke kollektivsatsingen i de store byene.

Hun vil ikke si noe mer om detaljene i avtalen, utover at velgerne skal få vite om innholdet.

Ifølge VG har skissen en samlet ramme på mer enn 20 milliarder kroner over ti år. Ti milliarder kroner skal brukes på å øke statens andel av finansieringen av storbypakkene fra 50 til 70 prosent.

– Ikke mer forhandlinger

De fire partiene har hatt samtaler om bompenger i over to måneder, men noen løsning på prosessen er ikke blitt lagt fram for offentligheten. Jensen avviser nye samtaler.

– Nå har vi forhandlet ferdig. Vi har brukt lang tid, og dette har tatt ganske mye av oppmerksomheten i valgkampen. Nå må vi komme videre, sier hun til NTB.

Frp-lederen avviser at Frp nå i realiteten har stilt et ultimatum til de tre øvrige regjeringspartiene om å godkjenne det som nå ligger på bordet.

– Jeg er ikke enig i det. Vi stiller ikke noe ultimatum. De fire partiene har forhandlet fram det vi klarte å legge på bordet. Det var grunnlaget som skulle avklares i de andre partiene. Den avsjekken har jeg nå gjort med Frp.

Bekrefter uenighet

– Vi har foreløpig ingen enighet, men vi er innstilt på å fortsette samtalene. Vi sitter i regjeringen og diskuterer dette som vi diskuterer alle andre spørsmål, sa Venstre-nestleder Ola Elvestuen da han møtte pressen i vandrehallen på Stortinget søndag kveld.

Elvestuen, som også er klimaminister, gjentok at Venstres prioriteringer er å bedre kollektivtransporten og redusere utslippene.

– Frp kan ikke inngå en avtale med seg selv. Det krever enighet fra alle partiene, og den enigheten har vi ikke, sa han.

Stilte seks krav 

Bompengeprosessen ble satt i gang i juni som følge av et grasrotopprør i Frp. Det skyldtes sterkt økende oppslutning om Folkeaksjonen nei til mer bompenger i flere kommuner.

På et ekstraordinært landsstyremøte i juni fremmet Frps seks krav: å stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet, slette bompengegjeld, kutte kostnader i eksisterende bypakker, stille strengere krav til lokale bidrag i byområdene og si nei til veiprising.

Hvilket gjennomslag Frp har fått for sine krav i den skissen som ble behandlet søndag, er fortsatt uklart.

– Jeg mener vi har tatt vårt eget landsstyre på alvor når vi har sittet og diskutert med de andre partiene, sa Jensen søndag.

Staten tar i år inn omkring 13 milliarder kroner i bompenger. Hvor stort beløpet blir neste år, må regjeringspartiene bli enige om på budsjettkonferansen 28.–29. august.

Fakta om lekkasjer fra bompengeskissen

  • Skissen har en samlet ramme på over 21 milliarder kroner over ti år, ifølge NRK.
  • Av dette går 10 milliarder kroner til å øke statens finansiering av storbypakkene fra 50 til 70 prosent. I tillegg går 7 milliarder kroner til å slette eller redusere gjelden til veiprosjekter for at bomstasjonene kan tas bort tidligere enn planlagt. 4 milliarder kroner skal gå til økt satsing på kollektivtrafikk, skriver VG.
  • Pengene kommer i tillegg til tiltak som fra før ligger i regjeringserklæringen, som skattefradrag på bompenger, skriver VG.
  • Kilder i et regjeringsparti opplyser også til avisa at økningen i statlig finansiering av storbypakkene fordeles med 10 prosent i bompengereduksjoner og 10 prosent i økte kollektivinvesteringer.
  • Ifølge NRK skal alle partiene være enige om å øke den statlige andelen til satsing på kollektivtrafikk økes fra 50 til 70 prosent, noe som utgjør 10 milliarder kroner over like mange år.
  • Frp har godkjent skissen, men Venstre sier nei. Dermed er det ikke enighet mellom de fire regjeringspartiene om en avtale som kan avslutte bompengeprosessen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse