Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 september 2019 09:47
Del på Facebook
Oslo Børs starter uka med oppgang – takket være kraftig økning i aksjene i oljesektoren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Oslo Børs starter uka med oppgang – takket være kraftig økning i aksjene i oljesektoren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oljesektoren dominerer på vinnerlisten til Oslo Børs mandag morgen – etter et prishopp på nesten 10 prosent for et fat nordsjøolje.

Idet Oslo Børs åpnet for uka mandag morgen, var prisen for et fat nordsjøolje på rundt 66 dollar – nesten 9 prosent mer enn hva fatet gikk for fredag kveld. På det meste steg oljeprisen med snaut 20 prosent som følge av frykt for konsekvensene angrepet mot oljeinstallasjoner i Saudi-Arabia i helga vil ha for den globale oljeforsyningen framover.

I Asia har oljerelaterte aksjer steget kraftig på børsene. Det knytter seg naturlig nok en viss spenning til utviklingen på Oslo Børs om vanligvis er spesielt oljesensitiv.

Allerede etter et kvarters handel på børsen var oljesektoren totalt dominerende på listen over aksjene som stiger mest i verdi. Ni av ti selskaper på vinnerlista var olje- og gassrelaterte aksjer. PGS var opp nesten 13 prosent, mens DNO (6,4), Aker BP (+5,7 prosent) og Equinor (+4,5) fulgte etter på listen.

Hovedindeksen var opp 0,6 prosent.

Store oljelagre

Vi kan komme til å se oljepriser på oppunder 70 dollar fatet inntil produksjonen er tilbake for fullt – også selv om OPEC og USA kompenserer for bortfallet av saudiarabisk olje med leveranser fra egne lagre, mener analytiker Joachim Bernhardsen i Nordea Markets. Han påpeker også at rundt 2 millioner fat – av et anslått daglig produksjonsbortfall på drøyt 5 millioner fat – kan være tilbake på markedet allerede mandag.

– Før hele anlegget er oppe og går igjen snakker vi nok om uker. Det kan legge press på oljeprisen fremover, og vi tror vi kan se nivåer opp mot 70 dollar per fat. Både OPEC og USA har også betydelige lagre med olje som vil benyttes for å dekke inn den tapte produksjonen, det taler for at oljeprisoppgangen kan være midlertidig, skriver han i sin morgenrapport.

Kraftigst siden Kuwait-invasjonen

Også DNB tror reaksjonen på droneangrepet i helga er høyst midlertidig, og poengterer at markedet allerede har korrigert noe av den første prisoppgangen – den kraftigste siden Iraks invasjon av Kuwait i 1990. USA og Det internasjonale energibyrået (IEA) overvåker situasjonen, og det er snakk om et mulig hastemøte i OPEC for å diskutere eventuell produksjonsøkning.

– Til tross for det betydelige produksjonsbortfallet fra Saudi-Arabia nå vil dermed ikke globalt oljetilbud forbli redusert med 5 prosent per dag i lang tid fremover. Det tilsier også at effekten på oljeprisen på sikt trolig ikke vil bli like dramatisk som en kan få inntrykk av ved første øyekast, skriver Ingvild Borgen Gjerde i DNB Markets.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse