Avisenes digitalopplag økte med 9 prosent fra første halvår i fjor til samme periode i år. Papiropplaget falt 10,5 prosent. Totalt var økningen 0,9 prosent.
Det viser tall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og L andslaget for lokalaviser (LLA) la fram onsdag.
– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villig til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.
Opplag på 2,29 millioner
Av de 226 sammenlignbare titlene har nærmere halvparten opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Totalopplaget er på 2,29 millioner, en vekst på 0,9 prosent på sammenlignbare titler.
Ifølge MBL er den dominerende betalingsmodellen komplett, altså papiravis og digital tilgang i ett og samme abonnement. Denne typen utgjør 52 prosent av opplaget. Veksten for det rene digitalopplaget fortsetter, og ni av ti abonnement er nå med digital tilgang, mens seks av ti abonnement fortsatt inkluderer papirutgaver.
VG nærmer seg toppen
Det er riksavisene som vokser mest, og veksten kommer fra de heldigitale produktene til både VG, Dagbladet og Nettavisen. Aftenposten er størst med et opplag på 252.000, men med god vekst for VG+ nærmer VG seg totalt toppen av lista med et opplag på 250.000 for første halvår.
Dagbladet beholder posisjonen på tredjeplass på lista med et opplag på 9.000, mens både Adresseavisen og Stavanger Aftenblad kan vise til opplag på over 60 000.
Nisjeavisene går fram med 1,9 prosent, og storbyavisene går tilbake med 1,2 prosent.
Omtrent uendret for lokalavisene
Lokalavisene holder seg omtrent på samme nivå. Opplagstallet for de 110 LLA-avisene var 351.000, en nedgang på marginale 0,3 prosent.
– Det er godt å se at lokalavisenes opplag er nokså stabilt. Vi gleder oss også over LLA-avisenes satsing på digital innovasjon, sier generalsekretær Rune Hetland.
– Rett nok har mange små aviser fortsatt en lang vei å gå, men senest under valget sist uke, så vi at over 15 aviser dekket valgvakene fortløpende med levende lyd og bilde. Dette inspirerer lokalavisene til å satse videre på innovasjonsarbeid og lokal kvalitetsjournalistikk, fortsetter Hetland.
Fakta om de ti største mediehusene
Dette er de ti største norske mediehusene basert på opplagstallene for første halvår 2019.
- Aftenposten 252.000
- VG (inkludert VG+) 250.000
- Dagbladet (inkludert. Dagbladet Pluss) 91.000
- Bergens Tidende 83.000
- Adresseavisen 67.000
- Stavanger Aftenblad 62.000
- Fædrelandsvennen 37.000
- Aftenposten Junior 30.000
- Klassekampen 30.000
- Morgenbladet 30.000
Kilde: Mediebedriftenes Landsforening.
(©NTB)