Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2019 06:06
Del på Facebook
Statens vegvesen går bort fra planen om fergefri E39. Bildet viser den batteridrevne fergen MF Hadarøy, som trafikkerer fergestrekningen Hareid – Sulesund i Møre og Romsdal. Arkivfoto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Statens vegvesen går bort fra planen om fergefri E39. Bildet viser den batteridrevne fergen MF Hadarøy, som trafikkerer fergestrekningen Hareid – Sulesund i Møre og Romsdal. Arkivfoto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen kan gå bort fra fergefri E39 for å kutte kostnader. Det bekymrer leder av Møreaksen, som viser til stortingsvedtaket om Nasjonal transportplan.

Konstituert direktør Bjørne Grimsrud i Statens vegvesen sier til Dagens Næringsliv at de jobber med nye alternativer og at de snart vil råde samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til å utsette planene om fergefri E39 mellom Trondheim til Kristiansand på enkelte fjordkrysninger.

Innspillet kommer etter et nytt mandat fra Samferdselsdepartementet om å vurdere nytte og kostnader i alle veiprosjekter og skal danne grunnlaget for rulleringen av Nasjonal Transport Plan (NTP) for årene 2022–2029.

Verken daglig leder i Møreaksen, Harald Espeland, eller tidligere Frp-statsråd og avtroppende Os-ordfører, Terje Søviknes, bifaller det nye forslaget fra Vegvesenet.

Begge er involvert i strekninger som allerede er vedtatt prioritert i NTP 2018-2029, men som nå står i fare.

– Jeg har en veldig klar forventning om at prioriteringene fra Stortinget følges opp. Der er tre av fjordkryssingene lagt inn som prioriterte prosjekter, nettopp på grunn av samfunnsnytte og regional utvikling, sier Harald Espeland i Møreaksen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse