Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2019 06:47
Del på Facebook
Finansminister Siv Jensen (Frp) sier det er ingen grunn til bekymring til at CO2-avgiften i seg selv vil føre til høyere drivstoffpriser. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Finansminister Siv Jensen (Frp) sier det er ingen grunn til bekymring til at CO2-avgiften i seg selv vil føre til høyere drivstoffpriser. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finansminister Siv Jensen (Frp) sier at veibruksavgiften for drivstoff skal kuttes med 5 prosent i statsbudsjettet. Dermed skjermes bilister mot økt CO2-avgift.

Bilistene skjermes mot økningen i CO2-avgiften som statsminister Erna Solberg (H) fortalte om i sin tale i FN i New York forrige uke, skriver VG.

Avgiftskuttet og avgiftsøkningen skal samlet ikke slå ut i endrede drivstoffpriser, fordi lavere veibruksavgift på drivstoff skal kompensere for den øke CO2-avgiften på diesel og bensin.

Finansminister Siv Jensen bekrefter at et kutt på 5 prosent i bruksavgiften på drivstoff skal balansere ut økningen i CO2-avgiften på drivstoff. Hun sier det er i tråd med Granavolden-plattformen.

– Ut fra det Frp har jobbet i mange år, for å holde drivstoffprisene nede, så blir det ivaretatt her. Det er ingen grunn til å bekymring for at CO2-avgiften i seg selv fører til høyere drivstoffpriser, sier Jensen til avisen.

Solberg lovte i FN forrige uke å skjerpe de norske ambisjonene for kutt i klimautslippene i 2020. For å oppnå dette, vil regjeringen øke CO2-avgiften med 5 prosent. Avgiften skal økes med 5 prosent årlig fram til 2025 i alle sektorer. De økte inntektene skal brukes til å senke andre skatter og avgifter i de samme sektorene.

– Bilistene vil ikke få mer skatt. Men å velge et lavutslippsalternativ vil bli enda mer gunstig, sa Solberg til NTB forrige uke.

På spørsmål om utjevningen vil gjelde de neste fire-fem årene også, svarer Jensen at de i første omgang konsentrerer seg om neste års statsbudsjett, som legges fram neste uke.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 4 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse