Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 oktober 2019 23:52
Del på Facebook
NHO-direktør for arbeidsliv Nina Melsom sier regjeringen har gjort en god jobb med å forhandle fram midlertidige avtaler for varehandelen og for videreføring av rettigheter for britiske og norske borgere bosatt i hverandres land, men sier disse avtalene ikke gjelder for britiske borgere som er på midlertidig opphold. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
NHO-direktør for arbeidsliv Nina Melsom sier regjeringen har gjort en god jobb med å forhandle fram midlertidige avtaler for varehandelen og for videreføring av rettigheter for britiske og norske borgere bosatt i hverandres land, men sier disse avtalene ikke gjelder for britiske borgere som er på midlertidig opphold. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan få store konsekvenser for oljebransjen dersom regjeringen ikke får på plass en avtale for briter som er midlertidig ansatt i Norge, ifølge NHO.

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) ber regjeringen innføre en overgangsordning for briter som er midlertidig ansatt i Norge, i tilfelle Storbritannia forlater EU uten en avtale 31. oktober, skriver Dagens Næringsliv.

– Dette kan skape driftsforstyrrelser for oljeleverandørene, sier direktør for arbeidsliv Nina Melsom i NHO til avisen.

Melsom sier mange virksomheter bruker både britiske midlertidige operatører og ingeniører. NHO anslår at flere hundre briter er midlertidig ansatt i Norge.

Les også: Johan Sverdrup i produksjon

NHO har sendt et brev til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) der de uttrykker sin bekymring.

De skriver blant annet at dersom Storbritannia går ut av EU og EØS uten en avtale, vil disse personene bli regnet som tredjelandsborgere og miste rettighetene de har under EØS-avtalene.

De skriver også at kontrakter til Nordsjøen står i fare for å bli forsinket dersom dette ikke løser seg.

Ekspedisjonssjef Einar Skancke i Arbeids- og sosialdepartementet skriver i en epost til DN at de jobber intensivt med denne problemstillingen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse