Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 oktober 2019 22:39
Del på Facebook
SAS har oppdaget feil i to av de 31 Boeing 737 NG-flyene som er undersøkt etter at det ble funnet sprekker ved flyets vinger på denne flytypen i Kina. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
SAS har oppdaget feil i to av de 31 Boeing 737 NG-flyene som er undersøkt etter at det ble funnet sprekker ved flyets vinger på denne flytypen i Kina. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS har oppdaget feil i to av de 31 Boeing 737 NG-flyene som er undersøkt etter at det ble funnet sprekker ved flyets vinger på denne flytypen i Kina.

Det opplyser fungerende informasjonssjef Troels Karlskov i SAS til nettstedet check-in.dk, skriver nyhetsbyrået Ritzau.

Som følge av funnene, er de to flyene tatt ut av drift. De aktuelle delene på flyene blir skiftet ut. Ett av flyene var for øvrig på vei ut av selskapets flåte.

Undersøkelsene ble beordret av USAs luftfartsmyndigheter (FAA) i forrige uke. I september fant Boeing revner i flere 737 NG-fly. SAS ble pålagt å undersøke 31 av sine fly. FAA krever inspeksjon av i alt 165 fly.

Påvirker ikke trafikken

Undersøkelsene foretas når flyene ikke er i drift, og flytrafikken vil dermed ikke påvirkes, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Fly som har gått mer enn 30.000 turer, er beordret undersøkt innen én uke. To flyselskaper har satt til sammen 13 fly på bakken.

Southwest Airline har undersøkt over 200 fly og satte to på bakken. Brasilianske Gol Linhas Aereas har tatt elleve fly ut av drift, ifølge Reuters.

Samarbeider med selskapene

Sprekkene er funnet i det som kalles «pickle fork», en struktur som styrker vingefestet og som er laget for å vare ut hele flyets levetid. Boeing samarbeider med flyselskapene i feilsøkingen som nå gjøres.

Flyene er en versjon av typen Boeing 737 kalt NG, en forkortelse for neste generasjon.

Boeing planlegger å erstatte dem med MAX-flyene, som er satt på bakken etter MAX 8-ulykkene i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars i år. I alt 346 mennesker mistet livet i de to ulykkene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 8 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse