Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2019 07:22
Del på Facebook
Fra 1. januar skal fylkeskommunen som besørge fylkesveiene, nesten 45.000 kilometer med vei, mens riksveinettet på nesten 11.000 kilometer, er statens ansvar. Illustrasjonsfoto: Jon Eeg / NTB scanpix
Fra 1. januar skal fylkeskommunen som besørge fylkesveiene, nesten 45.000 kilometer med vei, mens riksveinettet på nesten 11.000 kilometer, er statens ansvar. Illustrasjonsfoto: Jon Eeg / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår overtar fylkeskommunene ansvaret for å brøyte og strø 44.639 kilometer fylkesveier, samtidig som 10 prosent av Vegvesenets ansatte har sluttet i år.

I mai meldte NTB at usikkerhet om organisering og lokalisering i Statens vegvesen hadde ført til at unormalt mange har sluttet i jobben, og at Vegdirektoratet fryktet kompetansetap. Da hadde 221 personer sluttet i fast stilling på fem måneder.

Nå melder VG at rundt 600 ansatte i faste stillinger har sluttet i Statens vegvesen hittil i år, av totalt 6.800 ansatte ved inngangen av året.

Veidirektøren sier til avisa at en utskiftning av de ansatte på nærmere 10 prosent gjør situasjonen kritisk og risikoen høy.

– Det som er kritisk, er at vi innenfor enkelte fagområder, i enkelte geografiske områder, mangler den kompetansen som både vi og fylkeskommunen trenger videre, sier konstituert veidirektør Bjørne Grimsrud.

Fra 1. januar skal fylkeskommunen besørge fylkesveiene, nesten 45.000 kilometer med vei, mens riksveinettet på nesten 11.000 kilometer, er statens ansvar.

1.850 av 6.800 ansatte i Statens vegvesen blir overført til fylkeskommunene. Det er opp til fylkeskommunene å bestemme hvor disse kontorene skal ligge. Mye av denne usikkerheten skal ha medvirket til at folk slutter, men det er også rundt 30 prosent av dem som har sluttet, som har gått av med pensjon.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse