Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2019 07:22
Del på Facebook
Fra 1. januar skal fylkeskommunen som besørge fylkesveiene, nesten 45.000 kilometer med vei, mens riksveinettet på nesten 11.000 kilometer, er statens ansvar. Illustrasjonsfoto: Jon Eeg / NTB scanpix
Fra 1. januar skal fylkeskommunen som besørge fylkesveiene, nesten 45.000 kilometer med vei, mens riksveinettet på nesten 11.000 kilometer, er statens ansvar. Illustrasjonsfoto: Jon Eeg / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår overtar fylkeskommunene ansvaret for å brøyte og strø 44.639 kilometer fylkesveier, samtidig som 10 prosent av Vegvesenets ansatte har sluttet i år.

I mai meldte NTB at usikkerhet om organisering og lokalisering i Statens vegvesen hadde ført til at unormalt mange har sluttet i jobben, og at Vegdirektoratet fryktet kompetansetap. Da hadde 221 personer sluttet i fast stilling på fem måneder.

Nå melder VG at rundt 600 ansatte i faste stillinger har sluttet i Statens vegvesen hittil i år, av totalt 6.800 ansatte ved inngangen av året.

Veidirektøren sier til avisa at en utskiftning av de ansatte på nærmere 10 prosent gjør situasjonen kritisk og risikoen høy.

– Det som er kritisk, er at vi innenfor enkelte fagområder, i enkelte geografiske områder, mangler den kompetansen som både vi og fylkeskommunen trenger videre, sier konstituert veidirektør Bjørne Grimsrud.

Fra 1. januar skal fylkeskommunen besørge fylkesveiene, nesten 45.000 kilometer med vei, mens riksveinettet på nesten 11.000 kilometer, er statens ansvar.

1.850 av 6.800 ansatte i Statens vegvesen blir overført til fylkeskommunene. Det er opp til fylkeskommunene å bestemme hvor disse kontorene skal ligge. Mye av denne usikkerheten skal ha medvirket til at folk slutter, men det er også rundt 30 prosent av dem som har sluttet, som har gått av med pensjon.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 7 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse