Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 oktober 2019 09:34
Del på Facebook
Aibel skal levere to omformerplattformer til Equinors havvindprosjekt i Doggerbank-området i Nordsjøen. Foto: Ty Stange / Ritzau Scanpix / NTB scanpix
Aibel skal levere to omformerplattformer til Equinors havvindprosjekt i Doggerbank-området i Nordsjøen. Foto: Ty Stange / Ritzau Scanpix / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aibel skal bygge to plattformer til Equinors gigantiske havvindprosjekt i Doggerbank-området i Nordsjøen. Kontrakten er verdt minst 2,5 milliarder kroner.

Aibel skal levere to omformerplattformer, ifølge Sysla.

Equinor skal, sammen med britiske SSE Renewables, utvikle verdens største havvindpark på Doggerbank-området på britisk sektor i Nordsjøen, omtrent 130 kilometer nordøst for Yorkshire i England.

Vindparken er ventet å produsere nok energi til å dekke behovet til over 4,5 millioner hjem årlig.

Plattformene fra Aibel skal leveres til prosjektene Creyke Beck A og Creyke Beck B, med en opsjon på en tredje plattform, Teesside A, ifølge en pressemelding fra Aibel.

Doggerbank-prosjektet skal ledes fra Aibel i Haugesund.

Den første leveransen er ventet til Haugesund i løpet av andre kvartal 2022 og vil være klar til å seile mot Doggerbank i første kvartal 2023.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse