Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 november 2019 08:00
Del på Facebook
Tre menn fra Polen mistet livet i en trafikkulykke på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag fredag 25. oktober. Ulykken skjedde da en betongbil og en personbil kolliderte. Foto: Arvid Storli / NTB scanpix
Tre menn fra Polen mistet livet i en trafikkulykke på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag fredag 25. oktober. Ulykken skjedde da en betongbil og en personbil kolliderte. Foto: Arvid Storli / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I oktober mistet 13 personer livet i trafikken på norske veier. Det er fire flere enn til samme tid i fjor.

For året under ett er dødstallene på linje med fjoråret. Så langt i år har 87 personer mistet livet mot 88 personer i samme periode i fjor, melder Trygg Trafikk.

De omkomne i oktober var åtte bilførere, fire bilpassasjerer og én motorsyklist.

– Vi har akkurat gått inn i en periode med skiftende vær og føre. Det blir både glattere og mørkere i tiden framover. Nå blir det viktig å tilpasse farten etter forholdene og ikke bare etter fartsgrensen. Noen steder må man faktisk holde seg godt under fartsgrensen når forholdene tilsier det, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Statens vegvesens analyser av samtlige dødsulykker i fjor viser at møteulykkene står for 39 prosent av alle de omkomne. I september og oktober i år har 16 av 23 personer mistet livet i en møteulykke. Det er 70 prosent av alle de omkomne i denne perioden.

– Det er en kraftig oppgang med møteulykker i de to siste månedene. Vi kjenner ikke årsaken til dette, men vi vet at det er massive krefter i møteulykker og at det ofte tar liv, sier Johansen.

Hvert år fraktes det flere hundre millioner tonn gods på norske veier og prognoser sier at dette vil øke i tiden framover. Sist vinter var det stort fokus på dødsulykker hvor tunge kjøretøy var involvert.

– Vi registrerer at tunge kjøretøy har vært involvert i nesten halvparten av dødsfallene på veiene i oktober, og det bekymrer oss nå inn mot vinteren, sier Johansen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse