Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 november 2019 21:15
Del på Facebook
Nestleder Rune Eriksen i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark mener at produsenter presser transportører til fri eller billig frakt. Han mener resultatet ofte er dårlig vedlikeholdte vogntog og dårlig lønn for sjåførene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Nestleder Rune Eriksen i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark mener at produsenter presser transportører til fri eller billig frakt. Han mener resultatet ofte er dårlig vedlikeholdte vogntog og dårlig lønn for sjåførene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Billig eller gratis frakt på bestillinger på nettet gir flere utrygge utenlandske vogntog på norske veier, mener Transportarbeiderforbundet. NHO er ikke enig.

– Når du bestiller i en nettbutikk som tilbyr gratis transport, bør det ringe en bjelle eller to. Ingen jobber gratis. Det er noen dette går utover, sier nestleder Rune Eriksen i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark til NRK.

Eriksen tror det er en sammenheng mellom de mange utenlandske vogntogene som kjører på norske veier uten nødvendig utstyr og økt netthandel med lave eller ingen fraktkostnader.

Nestlederen sier det imidlertid ikke er noe garanti for at dersom man betaler for frakt, så vil vogntogene være riktig skodd for norske veier.

– Nei, det er aldri noen garanti. Der kommer kontrollmyndighetene inn. Men det vil ligge bedre til rette for at de som sender denne transporten har ordentlig utstyr og ordnede forhold for sjåførene, sier Eriksen.

Administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel mener man ikke kan trekke slike konklusjoner som Transportarbeiderforbundet gjør.

Direktøren mener det er bedriftene som sitter med ansvaret for å bruke en transportør som er seriøs. Ansvaret skal ikke legges på forbrukeren, mener hun.

– Når det gjelder hva man kan lese ut av et tilbud om «fri frakt» eller «gratis hjemfrakt», så betyr det bare at kostnaden for transport allerede er bakt inn i prisen på varen, sier Kaltenborn til kanalen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse