Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 november 2019 21:15
Del på Facebook
Nestleder Rune Eriksen i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark mener at produsenter presser transportører til fri eller billig frakt. Han mener resultatet ofte er dårlig vedlikeholdte vogntog og dårlig lønn for sjåførene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Nestleder Rune Eriksen i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark mener at produsenter presser transportører til fri eller billig frakt. Han mener resultatet ofte er dårlig vedlikeholdte vogntog og dårlig lønn for sjåførene. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Billig eller gratis frakt på bestillinger på nettet gir flere utrygge utenlandske vogntog på norske veier, mener Transportarbeiderforbundet. NHO er ikke enig.

– Når du bestiller i en nettbutikk som tilbyr gratis transport, bør det ringe en bjelle eller to. Ingen jobber gratis. Det er noen dette går utover, sier nestleder Rune Eriksen i Transportarbeiderforbundet i Vestfold og Telemark til NRK.

Eriksen tror det er en sammenheng mellom de mange utenlandske vogntogene som kjører på norske veier uten nødvendig utstyr og økt netthandel med lave eller ingen fraktkostnader.

Nestlederen sier det imidlertid ikke er noe garanti for at dersom man betaler for frakt, så vil vogntogene være riktig skodd for norske veier.

– Nei, det er aldri noen garanti. Der kommer kontrollmyndighetene inn. Men det vil ligge bedre til rette for at de som sender denne transporten har ordentlig utstyr og ordnede forhold for sjåførene, sier Eriksen.

Administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel mener man ikke kan trekke slike konklusjoner som Transportarbeiderforbundet gjør.

Direktøren mener det er bedriftene som sitter med ansvaret for å bruke en transportør som er seriøs. Ansvaret skal ikke legges på forbrukeren, mener hun.

– Når det gjelder hva man kan lese ut av et tilbud om «fri frakt» eller «gratis hjemfrakt», så betyr det bare at kostnaden for transport allerede er bakt inn i prisen på varen, sier Kaltenborn til kanalen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse