I en adventskalender fra Vinmonopolet tilbys 24 spritflasker fram mot jul. Det får organisasjonen Av-og-til til å reagere.
– Jeg synes ikke dette er i tråd med Vinmonopolets samfunnsansvar. Det skal avgrense skadevirkningene av alkohol gjennom å sikre ansvarlig salg av alkohol, sier daglig leder Randi Hagen Eriksrud i Av-og-til til Vårt Land.
I én av drikkekalendrene som Vinmonopolet tilbyr, er det 23 flasker med to centiliter og én flaske med fire centiliter som er til julaften.
– Barn med foreldre som drikker for mye, trenger ikke at Vinmonopolet gir foreldrene enda en grunn til å åpne en flaske hver dag i førjulstiden, seier Eriksrud.
Vinmonopolet viser til at kalenderen er et produkt som finnes i bestillingsutvalget.
– I samsvar med EØS-avtalen er Vinmonopolet pliktig å gi grossistene markedstilgang til bestillingsutvalget, så lenge produktene grossistene melder på, ikke er i strid med norsk regelverk, sier pressekontakt Hege-Lill Hagen Asp.
Hun viser også til at julekalendere med øl har vært i salg i dagligvarebutikker i flere år.
– Jeg tror nok vi har noen grossister som kan ha blitt inspirert av denne trenden.
(©NTB)