Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 desember 2019 12:03
Del på Facebook
Vindturbiner på Smøla i Møre og Romsdal. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Vindturbiner på Smøla i Møre og Romsdal. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antallet personer som engasjerer seg i motstand mot landfaste vindmøller, har steget med 60 prosent siden i sommer og nærmer seg 250.000 mennesker.

Antallet vindkraftmotstandere øker kraftig i Norge og minner nå om bompengeprotesten for ett år siden, skriver Klassekampen.

Nesten 250.000 personer har meldt seg inn i ulike organisasjoner eller meldt sin tilslutning til opprop på sosiale medier for å bremse eller stanse utbyggingen av landbasert vindkraft. I 57 ulike grupper med mer enn 400 medlemmer har antallet følgere og medlemmer gått fra 80.000 til 119.000 siden i sommer.

– Det er først det siste året at folk har sett følgene av de omfattende utbyggingene. De bryter med det som er en allmenn oppfatning av hva fornybar energi skal være, sier talsperson Marino Jan Ask for de 4.000 medlemmene i La naturen leve.

La naturen leve samarbeider med den nystartede landsomfattende organisasjonen Motvind Norge om Facebook-gruppa Nei til vindindustri i norsk natur. Den har 88.000 medlemmer. Motvind Norge har fått 7.000 betalende medlemmer rekordtid og følges av 16.000 mennesker på Facebook.

– Vindindustrien har ikke lenger monopol på sannheten. Både i argumenter og medlemstall får vi en kraft som kan stanse videre utbygging, sier styreleder Eivind Salen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse