Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 januar 2020 20:49
Del på Facebook
Her er oljesøl ved Langesund bad etter det havarerte skipet Full City, som gikk på grunn utenfor Langesund i 2009. Arkivfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Her er oljesøl ved Langesund bad etter det havarerte skipet Full City, som gikk på grunn utenfor Langesund i 2009. Arkivfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Miljødirektoratet og Kystverket har lansert et nytt sjøkart med en oversikt over høyt prioriterte miljøressurser ved akutt forurensing langs norskekysten.

Kartet skal bidra til raske og viktige valg dersom slike forurensingsulykker forekommer.

– Hvis uhellet først er ute, og man må iverksette tiltak mot akutt forurensning, er det viktig å ha gode oppdaterte verktøy som hjelper oss å beskytte de høyest prioriterte miljøressursene, sier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet.

Det nye kartet gir en oversikt over hvilke verdier som er viktigst og mest sårbare langs kysten. Hekkeområder for sjøfugl, samt oppdrettsanlegg og badestrender er eksempler på miljøressursene som kartet gir oversikt over.

– Kartet bidrar til at de første, kritisk viktige handlingene er godt kvalitetssikret. Tjenesten gir også godt grunnlag for planlegging av beredskapen i et lengre perspektiv – et viktig verktøy i beredskapen mot akutt forurensning, sier kystdirektør Einar Vik Arset i Kystverket.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse