Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 januar 2020 08:50
Del på Facebook
Strømprisen før avgifter og påslag er i år under halvparten av det den var i fjor. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Strømprisen før avgifter og påslag er i år under halvparten av det den var i fjor. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den gjennomsnittlige strømprisen for januar er den laveste på 13 år, opplyser kraftbørsen Nord Pool.

Strømprisen for Oslo ble i januar beregnet til 24 øre per kilowattime (kWh) uten moms og påslag. Til sammenligning var snittprisen i Oslo for årets første måned i fjor over dobbelt så høy, 55 øre per kWh.

Også resten av landet hadde lave gjennomsnittlige strømpriser i januar. Kristiansand og Bergen endte på 24 øre per kWh, mens Molde, Trondheim og Tromsø endte på 23 øre per kWh.

– Vi beregner strømprisene for hver time hver dag, og strømprisene reflekterer situasjonen i markedet, sier kommunikasjonsdirektør Stina Johansen i Nord Pool.

Høyere temperatur

Strømprisen regnes ut etter tilbud og etterspørsel i markedet – samt hvor mye kraft som kan flyttes fra ett område til et annet. I det nordiske kraftmarkedet er vær og temperatur viktige faktorer.

I januar har temperaturen vært mellom 3 og 6 grader over gjennomsnittet for de siste 20 årene i hele landet. Samlet strømforbruk i Norge var 12,6 TWh i januar i år, mot 14,6 TWh samme måned i fjor.

Mye vind og velfylte vannmagasiner

Strømprisene påvirkes også av hvor mye vann det er i vannmagasinene, og i januar har det vært mye nedbør.

Tall fra Norges vassdrags- og energidirektorat viser at fyllingsgraden i de norske vannmagasinene ved utgangen av uke 4 ligger på 62,2 prosent, som er 2,4 prosentpoeng høyere enn medianen for samme tidspunkt de siste 20 årene.

– Samtidig som det har vært mildt og vått – har det også i perioder vært mye vind, så vi har importert vindkraft fra både Sverige, Danmark og Tyskland, sier Johansen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse