Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 februar 2020 07:42
Del på Facebook
Jostedalsbreen Nasjonalpark har et areal på 1.315 kvadratkilometer og tilhører sju kommuner. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Jostedalsbreen Nasjonalpark har et areal på 1.315 kvadratkilometer og tilhører sju kommuner. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jostedalsbreen Nasjonalpark har politianmeldt Statkraft for å ha utført gravearbeider innenfor verneområdet til nasjonalparken.

Statkraft hadde fått tillatelse til å gjøre arbeid utenfor verneområdet for å drive flomsikring langs Fåbergstølselvi i Luster kommune i fjor vår. Under arbeidet kom gravemaskiner og dumpere også inn i verneområdet, melder NRK.

– Dette er et grovt overtramp. Folk blir meldt til politiet får langt mindre ting enn dette, sier styreleder Ivar Kvalen i Jostedalsbreen Nasjonalpark. Han er også ordfører i Luster kommune.

Kraftverksjef Geir Orrestad i Statkraft i Sogn sier de legger seg flate og innrømmer at de gjorde arbeid innenfor grensen uten tillatelse.

Nasjonalparkstyret bestemte seg før jul for å anmelde Statkraft for brudd på verneregler og naturmangfoldsloven. De sa imidlertid ja til at Statkraft fikk fullføre arbeidet som var startet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse