Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 februar 2020 11:26
Del på Facebook
Et De Havilland Canada Dash 8–100 (LN-WIN) fra Widerøe letter fra Oslo lufthavn. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Et De Havilland Canada Dash 8–100 (LN-WIN) fra Widerøe letter fra Oslo lufthavn. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet Widerøe kutter 15 prosent av de kommersielle flygningene i kortbanenettet i Norge. – En varslet katastrofe, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe sier at selskapet er i en fortvilt situasjon, og at de med dette kutter helt nødvendig transport i Distrikts-Norge.

– Vi vet at resultatet av disse kuttene blir en transportstandard i en rekke distriktskommuner som ikke er i nærheten av å dekke reisebehovet. Likevel har vi ingen valg, sier han i en pressemelding.

Flyselskapet opplyser at årsaken til kuttene er økte avgifter over flere år, en kraftig svekkelse av den norske kronen og at den generelle markedsutviklingen i Norge har medført store utfordringer for lønnsomheten.

Vil at ruteområdene tas inn i anbud

Endringene trer i kraft 4. mai. Det er spesielt Evenes i Nordland som blir hardt rammet. Der legger Widerøe ned rutene til Bodø og Andenes.

I tillegg blir flere avganger fra Tromsø, Bodø og Florø lagt ned og direkteruter fra Oslo lagt ned i deler av året.

– Vi har hatt dialog med Samferdselsdepartementet, og vår anbefaling er at flere av disse ruteområdene tas inn som anbud, sier Nilsen.

Hareide: – Vil ramme mange

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier i en kommentar til NTB at han tar flyselskapets avgjørelse til etterretning, men at han er bekymret for konsekvensene av Widerøes rutekutt.

– Kuttene som i dag har blitt kjent, vil ramme mange innbyggere rundt om i landet som jeg er opptatt av skal ha et godt tilbud også i fremtiden. Vi vil følge dette tett framover og vurdere hvordan negative konsekvenser best kan håndteres, sier han.

Han minner om at regjeringen den siste tiden har gjort avgiftsendringer som skal styrke grunnlaget for kommersielle distriktsruter, og at dette har slått positivt ut for Widerøe.

Sp: En varslet katastrofe

– For kollektivtilbudet i distriktene er dette en liten katastrofe. Småflyene er selve tilbudet mange steder, sier Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum til NTB.

Vedum kaller rutenedleggingene en varslet katastrofe. Han skylder på regjeringens avgiftspolitikk, som han presiserer at også Frp har vært med på å føre.

– Dette har Widerøe varslet i lengre tid, og det skjer på grunn av flypassasjeravgiften, økt moms og andre av regjeringens grep, sier Sp-lederen.

Han mener imidlertid at situasjonen kan snus med relativt enkle midler, som blant annet redusert moms på all kollektivtrafikk og fritak fra flyseteavgift for fly under 20 tonn.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse