Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 februar 2020 12:43
Del på Facebook
Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja. Kystruten eies av Havila Holding AS, som har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja. Kystruten eies av Havila Holding AS, som har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja.

Havila Kystruten , som er heleid av Havila Holding AS i Fosnavåg på Sunnmøre, skal fra januar neste år drifte fire av de elleve skipene på strekningen Bergen-Kirkenes.

En del av avtalen med Samferdselsdepartementet var virksomhetsoverdragelse der de ansatte på de fire skipene til Hurtigruten som skal ut av kysttrafikk, skulle få tilbud om arbeid hos Havila Kystruten.

Inkludert 25 lærlinger, er det 386 personer som blir med på overgangen. I tillegg er det noen som har valgt å pensjonere seg. Mannskapet har samme tariffavtale og lønn som før.

– Vi er i samme båt og det er gjennom samhandling vi kan greie å skape og videreutvikle kystruten til en arbeidsplass og en reiseopplevelse der vi både tar vare på miljøet om bord og miljøet og naturen vi seiler i, sier HR-direktør Monica Nipen i Havila Kystruten.

Rederiet opplyser videre at det skal bygges en helt ny organisasjon både på land og sjø. Flere stillinger i administrasjonen er nå lyst ut, og stillinger på sjøen blir utlyst på sensommeren.

Rederiet bygger miljøvennlige passasjerskip som skal seile på strekningen Bergen-Kirkenes. Fartøyene har ifølge Havila blant annet verdens største batteripakker som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse