Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 februar 2020 12:43
Del på Facebook
Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja. Kystruten eies av Havila Holding AS, som har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja. Kystruten eies av Havila Holding AS, som har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle de nær 400 ansatte i Hurtigruten som fikk tilbud om å gå over til Havila Kystruten, har takket ja.

Havila Kystruten , som er heleid av Havila Holding AS i Fosnavåg på Sunnmøre, skal fra januar neste år drifte fire av de elleve skipene på strekningen Bergen-Kirkenes.

En del av avtalen med Samferdselsdepartementet var virksomhetsoverdragelse der de ansatte på de fire skipene til Hurtigruten som skal ut av kysttrafikk, skulle få tilbud om arbeid hos Havila Kystruten.

Inkludert 25 lærlinger, er det 386 personer som blir med på overgangen. I tillegg er det noen som har valgt å pensjonere seg. Mannskapet har samme tariffavtale og lønn som før.

– Vi er i samme båt og det er gjennom samhandling vi kan greie å skape og videreutvikle kystruten til en arbeidsplass og en reiseopplevelse der vi både tar vare på miljøet om bord og miljøet og naturen vi seiler i, sier HR-direktør Monica Nipen i Havila Kystruten.

Rederiet opplyser videre at det skal bygges en helt ny organisasjon både på land og sjø. Flere stillinger i administrasjonen er nå lyst ut, og stillinger på sjøen blir utlyst på sensommeren.

Rederiet bygger miljøvennlige passasjerskip som skal seile på strekningen Bergen-Kirkenes. Fartøyene har ifølge Havila blant annet verdens største batteripakker som gjør at de kan gå i fire timer uten støy og utslipp.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 21 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse